SylabUZ

Generate PDF for this page

Placement in music teaching - course description

General information
Course name Placement in music teaching
Course ID 05.1-WA-EASMD-PRM-S20
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Łuczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 60 4 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem praktyki jest:

  • Formowanie stylu pracy nauczycielskiej,
  • Kształcenie właściwych umiejętności i nawyków,
  • Wdrażanie do samodzielnego stosowania zdobytej wiedzy.
  • Udział w całokształcie życia szkoły ze szczególnym uwzględnieniem nauczania przedmiotu „muzyka”.
  • Przygotowanie do realizacji różnorodnych form działalności muzycznej na terenie szkoły i środowiska.

W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych poprzez zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana. W szczególności – poznanie realizowanych przez nią dydaktycznych zadań muzycznych jak również wielu sposobów funkcjonowania uczestników procesu wychowawczo-edukacyjnego i prowadzonej dokumentacji.

 

Prerequisites

Niezbędna jest znajomość z zakresu:

  • Psychologii rozwojowej,
  • Psychologii poznawczej,
  • Psychodydaktyki muzyki,
  • Pedagogiki muzyki,
  • Wiadomości i umiejętności muzycznych na poziomie ukończonej szkoły muzycznej I stopnia.

Scope

PRZYKŁADOWA TEMATYKA:

  •    Rytmy i melodie świata.
  •    Gdzie szukać muzyki.
  •    Zabawy twórcze ze śpiewem.
  •    Akompaniament perkusyjny do piosenek.
  •    Forma ABA i ronda.
  •    Chorał gregoriański. Początek wielogłosowości.
  •    Muzyczne rozmowy o stylach.
  •    Wariacja rytmiczno – melodyczna na wybrany temat.
  •    Zróżnicowane środki wyrazu.
  •    Różnorodność polskich melodii ludowych.
  •    Muzyka ludowa w twórczości polskich kompozytorów.
  •    Inscenizacja na wybrany temat.
  •    J. S. Bach.
  •    Budowanie muzyki.
  •    Najwybitniejsi twórcy sonat.
  •    Triola i synkopa. Zapis i tworzenie.
  •    Konkurs piosenki.
  •    Kształcenie poczucia harmonii.
  •    Akustyczne podstawy muzyki.
  •    Klasycy wiedeńscy. W. A. Mozart.
  •    Gitara. Kształcenie poczucia dynamiki.
  •    Śpiewana poezja, przeboje z różnych lat.
  •    Polskie tańce narodowe.
  •    Fryderyk Chopin.
  •    Kształcenie poczucia tempa i rytmu.
  •    Muzyka symbolicznym językiem uczuć i myśli.
  •   St. Moniuszko. Opera znana i nie znana.
  •   Muzyka programowa, filmowa i elektroniczna.
  •   Taniec neapolitański z baletu „Jezioro łabędzie” P. Czajkowskiego.
  •   Teatr muzyczny, operetka, musicale, balet.

Teaching methods

  • Metoda analityczno – percepcyjna (głównie podczas pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
  • Metoda problemowo – odtwórcza (problemowy charakter metody dotyczy zagadnień muzycznych do samodzielnego rozwiązywania przez uczniów).
  • Metoda problemowo – analityczna (ma głównie zastosowanie w nauce słuchania muzyki).
  • Metody podające (opis, opowiadanie, wyjaśnienie).
  • Metody poszukujące (pogadanka heurystyczna, zabawy, gry).
  • Metody waloryzacyjne (inscenizacja, teatrzyk).
  •  Elementy muzykoterapii w edukacji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • Przygotowanie konspektów lekcji i projektów multimedialnych.
  • Przeprowadzenie lekcji muzyki w wyznaczonych klasach w szkole ćwiczeń.
  • Omówienie na konsultacjach zrealizowanego materiału w szkole (ocena, uwagi, spostrzeżenia, wnioski).
  • Organizowanie i przygotowanie (łącznie z oprawą muzyczną) uroczystości i przedstawień szkolnych, przedstawień edukacyjnych,bali, konkursów, itp.

 

Recommended reading

  1. Najnowsza postawa programowa nauczania muzyki.
  2. E. Lipska, M. Przychodzińska, Drogi do muzyki, Warszawa 1999.
  3. K. Bulla, Słuchanie muzyki, Warszawa 1971.
  4. Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
  5. Z. Ciechan, Nauczyciel i Twórczość muzyczna uczniów, Warszawa 1980.
  6.  R. Wawrowska, Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
  7. D. Malko, Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992.
  8. B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983.
  9.  A. Metera, Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Leszno 2002.
  10.  Red. I. Chyła - Szypułowa, STUDIA  ARTYSTYCZNE Akademii Świętokrzyskiej, Wieloaspektowy wymiar sztuki wzbogacający humanistyczne treści edukacyjne, Kielce 2007.
  11. SZTUKA, KULTURA, EDUKACJA, Rocznik naukowy nr 3, Gdańsk 2012.
  12. A. Łuczak, Od muzyki do matematyki, Zielona Góra 2016.
  13. A. Łuczak, Muzyka i matematyka w edukacji dziecka, Zielona Góra 2020.

Further reading

  1.   E. Rogalski, Muzyka w pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992.
  2.   B. Gogol-Drożniakiewicz, Działalność społeczno – wychowawcza nauczycieli wychowania muzycznego w pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej, Bydgoszcz 1993.
  3.   K. Stasińska, Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa 1986.
  4.   P. Cylulko, Muzykoterapia w rehabilitacji ruchowej, Warszawa 1998.

 

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 27-04-2022 21:45)