SylabUZ

Generate PDF for this page

Educational mid-term practice I - course description

General information
Course name Educational mid-term practice I
Course ID 13.2-WF-FizP-ŚPW-I-S20
Faculty Faculty of Physics and Astronomy
Field of study Physics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Available in specialities Teaching physics
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Kalaga
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem praktyki wychowawczej jest zdobycie doświadczenia związanego z pracą wychowawczą nauczyciela-wychowawcy w szkole podstawowej i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego z rzeczywistością pedagogiczną. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego.

Scope

Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

Obserwowanie:

  • czynności wychowawczo-opiekuńczych podejmowanych przez nauczyciela-wychowawcę,
  • toku metodycznego zajęć wychowawczych, stosowanych metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
  • interakcji dorosły (nauczyciel-wychowawca) – dziecko (uczeń) oraz interakcji między uczniami,
  • procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń,
  • dynamiki i klimatu społecznego grupy, ról pełnionych przez dzieci, zachowania i postaw uczniów,
  • funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć wychowawczych poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • działań podejmowanych przez nauczyciela wychowawcę na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny.

Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w:

  • planowaniu i przeprowadzaniu zajęć wychowawczych;
  • przygotowywaniu materiałów/pomocy dydaktycznych na zajęcia wychowawcze,
  • podejmowaniu działań opiekuńczo-wychowawczych na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
  • sprawowaniu nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,
  • prowadzenie dokumentacji działalności opiekuńczo-wychowawczej realizowanej w szkole podstawowej

Pełnienie roli nauczyciela-wychowawcy poprzez:

  • planowanie zajęć wychowawczych, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
  • dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
  • organizację i prowadzenie zajęć wychowawczych w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
  • dostosowywanie sposobu komunikacji w toku zajęć wychowawczych do poziomu rozwoju uczniów,
  • dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • podejmowanie współpracy z innymi pracownikami szkoły - innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem oraz specjalistami pracującymi z dziećmi.

Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych:

  • prowadzenie dokumentacji praktyki,
  • konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką
  • ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela wychowawcy (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
  • ocena przebiegu prowadzonych zajęć wychowawczych oraz podejmowanych czynności opiekuńczo-wychowawczych oraz realizacja zamierzonych celów,
  • konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych zajęć wychowawczych oraz czynności opiekuńczo-wychowawczych.

Teaching methods

Praktyka wychowawcza w szkole podstawowej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia studentowi praktyki jest przedstawienie przez niego Dziennika Praktyk, sprawozdania z praktyki, konspektów prowadzonych zajęć oraz pozytywnej opinii wystawionej przez zakład pracy.

Na ocenę praktyki składają się:

  1. opinia wraz z oceną wystawiona przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły (50%),
  2. prawidłowo wypełniony i poświadczony przez szkołę Dziennik Praktyk (20%),
  3. konspekty prowadzonych zajęć wychowawczych oraz arkusze hospitacji zajęć (20%)
  4. terminowość przedkładania odpowiednich dokumentów związanych z realizacją praktyki oraz sposób ich przedstawienia (10%).

Recommended reading

  1. I. Fechner-Sędzicka, E. Lachowska-Żarska, Nauczyciele-rodzicom: spotkania z rodzicami prowadzone metodą warsztatową w szkole podstawowej; scenariusze spotkań z celami i przykładami ćwiczeń, ankietami, zagadnieniami do przemyślenia i przedyskutowania, Bea-Bleja, Toruń 2002.
  2. T. Zubrzycka-Maciąg (red. naukowa), Wychowanie w praktyce szkolnej: scenariusze godzin wychowawczych dla klas IV-VI szkoły podstawowej, Difin, Warszawa 2016.
  3. J. Bąk, E. Wiewióra-Pyka, Między nami. Scenariusza zajęć wychowawczych i świetlicowych dla szkoły podstawowej, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2004.
  4. A. Konarzewska, Być (nie)zwykłym wychowawcą : scenariusze lekcji wychowawczych dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych, Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa 2019.
  5. K. Białek, M. Goetz, A.K. Kiełczewska, M. Koniuszewska, I. Lutze, D. Pyrdoł, K. Raczyńska, M. Swędrowska, A. Synakiewicz, Pedagog w klasie : scenariusze zajęć na różne okazje, Fabryka Wiedzy, Warszawa 2020.
  6. A. Kiełczewska, A. Małkowska-Szkutnik, G. Pazura, N. Perek, M. Swędrowska, K. Topolska, Pedagog w klasie – scenariusze zajęć na różne okazje cz.2,  Wiedza i Praktyka sp. z o.o, Warszawa 2021.
  7. pod red. J. Bałachowicz, A. Rowicka, Nowoczesny wychowawca - tutor, mentor, coach, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, Warszawa 2013.

Further reading

Notes


Modified by dr Joanna Kalaga (last modification: 28-04-2022 19:26)