SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology I - course description

General information
Course name Psychology I
Course ID 05.8-WF-FizP-Pra-I-S20
Faculty Faculty of Physics and Astronomy
Field of study Physics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Available in specialities Teaching physics
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 15 1 - - Credit with grade
Laboratory 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wiedzą na temat: rozwoju człowieka w okresie późnego dzieciństwa i wczesnej adolescencji, zaburzeń i zagrożeń rozwoju typowych dla tych okresów, a także wspierania rozwoju dzieci i młodzieży.

Prerequisites

Brak wymagań

Scope

1.       Rozwój dzieci w okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa. Rozwój przywiązania dziecka do figury przywiązania. Rozwój fizyczny i motoryczny; rozwój myślenia, mowy, uwagi i pamięci; rozwój emocjonalno-społeczny; rozwój moralny. Kształtowanie samooceny. (B.1.W2., B.1.U1., B.1.K2.)

2.       ADHD. Przyczyny, objawy, metody pracy z dziećmi z ADHD i ADD. (B.1.W2., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W6.)

3.       Dysfunkcje: dysgrafia, dysleksja, dysortografia, dyskalkulia, zaburzenia lateralizacji. (B.1.W2., B.1.U5. B.1.K2., B.2.W6.)

4.       Dzieci autystyczne: nietypowe potrzeby, zaburzone funkcje w codziennym funkcjonowaniu, sposoby pracy z dziećmi autystycznymi. (B.1.W2., B.1.W4., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W6.)

5.       Zaburzenia lękowe wśród dzieci: przyczyny, objawy, sposoby postępowania w szkole i w domu. (B.1.W2., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W6.)

6.       Dzieci zdolne: typowe problemy w domu i w szkole; potrzeby edukacyjne dzieci zdolnych. (B.1.W2., B.1.W4., B.1.U1., B.1.U6., B.1.K2.)

7.       Rozwój w okresie wczesnej adolescencji. Zmiany w sferze myślenia, emocji i kontaktów z otoczeniem, proces poszukiwania własnej tożsamości. (B.1.W2., B.1.U1., B.1.K2.)

8.       Zagrożenia okresu dorastania. Wahania nastroju, bunt młodzieńczy, agresja, przemoc seksualna i jej długotrwałe konsekwencje, grupy nieformalne, wspieranie rozwoju młodzieży w okresie adolescencji. (B.1.W2., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W4.)

9.       Komunikowanie społeczne w szkole. Relacje między nauczycielem a uczniami, rodzicami uczniów i przełożonymi. Analiza transakcji na podstawie teorii E. Berne’a. (B.1.W3. B.1.U3 , B.1.K1.)

Teaching methods

Metoda tekstu przewodniego, konwersacje, inscenizacje (psychodrama), studia przypadków.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę końcową z laboratorium składa się pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości (80%) oraz udział w dyskusji (20%).

Praktyka w wybranych ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych, adopcyjnych, poradniach psychologicznych. Ocena na podstawie aktywności i zaangażowania studenta podczas z praktyki.

Ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z laboratorium i praktyki.

Recommended reading

1.       Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie, PWN, Warszawa 2007.

2.       Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, t.2: Charakterystyka okresów życia człowieka, PWN, Warszawa 2003.

3.       Berne E., W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2005.

4.       Pfiffner L., Wszystko o ADHD, Zysk i S-ka, Poznań 2004.

5.       Strelau J., Psychologia różnic indywidualnych, Scholar, Warszawa 2006.

Further reading

Mróz A., Co to znaczy być zdolnym dzieckiem? Charakterystyka potencjału rozwojowego dzieci zdolnych. [W:] Psychologia wieku rozwojowego. Norma – Nietypowość – Patologia, pod red. E. Łodygowskiej i E. Pieńkowskiej, Szczecin 2017.

Notes


Modified by dr Marcin Kośmider (last modification: 04-04-2022 20:35)