SylabUZ

Generate PDF for this page

Sociology of Culture - course description

General information
Course name Sociology of Culture
Course ID 14.2-WP-AKTAS-SK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem jest zapoznanie studenta z teoretyczną i empiryczną problematyką kultury,  podstawowymi koncepcjami z zakresu badań nad kulturą oraz zapoznanie studenta z problemami współczesnej kultury.

Prerequisites

Student zna podstawowe pojęcia socjologiczne oraz posiada wiedzę o koncepcjach i teoriach wyjaśniających życie społeczne i  ogólną wiedzę o mechanizmach życia społecznego, nabytą w ramach realizacji przedmiotu Wstęp do socjologii lub przedmiotu tożsamego.

Scope

Zakres tematyczny wykładów:

  1. Obszar badawczy socjologii kultury.
  2. Koncepcja klasyczna i alternatywne ujęcia kategorii kultury.
  3. Podstawowe problemy socjologii sztuki.
  4. Kontrkultura – subkultura: różnice, podobieństwa, typy.
  5. Kultura masowa - ramy społeczne kultury masowej.
  6. Uczestnictwo w kulturze – pojęcie .uwarunkowania, dane empiryczne.
  7. Style życia-  koncepcje i typy.

Zakres tematyczny ćwiczeń

  1. Potoczne pojęcie kultury, zadania socjologii kultury.
  2. Analiza definicji kultury i podstawowych pojęć związanych z kulturą: wartości kultury, dobra kultury, wzór kulturowy.
  3. Zmiana kulturowa i dynamika kultury: podstawowe pojęcia, przyczyny i skutki zmiany kulturowej.
  4. Ujęcia kultury w koncepcjach J.J. Rousseau, S. Freuda, B. Malinowskiego.
  5. Subkultury młodzieżowe – przegląd.
  6. Homogenizacja kultury, ikony popkultury i kultury masowej, subkultury młodzieżowe  - prezentacja przykładów.
  7. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny, style życia – analiza danych zastanych.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem technik multimedialnych, ćwiczenia.audytoryjne.z wykorzystaniem technik multimedialnych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Student otrzymuje oceną z wykładów w wyniku uzyskania  pozytywnej oceny z pracy pisemnej (poprawność merytoryczna, umiejętność argumentowania, przypisy, źródła, zróżnicowana bibliografia).

Student otrzymuje oceną z ćwiczeń w wyniku uzyskania  pozytywnej oceny z prezentacji. (poprawność merytoryczna, poprawność wykonania prezentacji jako formy przekazywania wiedzy,  wskazanie źródeł wykorzystanych do przygotowania prezentacji, inicjowanie dyskusji ). Limit nieobecności na ćwiczeniach - 1.

W sytuacji większej liczby nieobecności  (max 3) student zobowiązany jest do konsultacji.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z wykładu i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007.
  2. Grad J., Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury, Poznań 1996.
  3. Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 2011.
  4. Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 2007.
  5. Trzop B., Kultura masowa i kultura popularna - tradycja i nowe trendy w analizie zjawiska, w: Rocznik Lubuski: Różnorodność kapitałów w nowej rzeczywistości społecznej: z dorobku zielonogórskiego środowiska socjologicznego, 2004.

Further reading

 

1.Chłopek M., Bikiniarze. Pierwsza polska subkultura, Warszawa 2005.

2. Krajewski M., Kultury kultury popularnej,Poznań, 2005.

3. Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych,   Zielona Góra 2005.

4. Macdonald D., A Theory of Mass Culture. In Bernard Rosenberg and David Manning White (eds.): Mass Culture. The Popular Arts in America. Glencoe, The Free Press. p. 60., 1957..

 

 

Notes


Modified by dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (last modification: 15-04-2022 08:42)