SylabUZ

Generate PDF for this page

Rozwój zawodowy człowieka - course description

General information
Course name Rozwój zawodowy człowieka
Course ID 05.9-WP-AKTAS-RZC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Aneta Klementowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów ze specyfiką, uwarunkowaniami, wynikami rozwoju zawodowego oraz z instytucjami wsparcia o charakterze edukacyjno-zawodowym.

Kształtowanie umiejętności planowania rozwoju zawodowego własnego i innych na różnych etapach życia.

Prerequisites

Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia

Komunikowanie społeczne w działalności kulturalnej

 

Scope

Wykłady:

Profesjologia jako nauka o rozwoju zawodowym człowieka – charakterystyczne cechy profesjologii, współpraca z innymi naukami.

Ogólne i szczegółowe teorie rozwoju zawodowego.

Charakterystyka poszczególnych okresów/etapów rozwoju zawodowego człowieka.

Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania rozwoju zawodowego. 

Możliwości rozwoju zawodowego osób z niepełnosprawnościami.

Wyniki rozwoju zawodowego i ich charakterystyka.

Ćwiczenia:

Proces wspomagania rozwoju zawodowego człowieka (doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy).

Instytucje wspierające na poszczególnych etapach rozwoju zawodowego (edukacyjne i pozaedukacyjne).

Analiza rynku edukacyjnego oraz rynku pracy.

Możliwości rozwoju zawodowego osób dorosłych w wybranych grupach zawodowych.

Teaching methods

Wykład z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia praktyczne, metoda projektu, praca w grupach, analiza przypadków, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie przygotowanych i zaprezentowanych projektów (wraz z prezentacją multimedialną) oraz aktywności.
Wykład zaliczany jest w formie kolokwium pisemnego  lub ustnego (uzyskanie min. 60% punktów stanowi podstawę zaliczenia).
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie średniej  ocen z ćwiczeń i z wykładu z jednakową wagą.

Regulacje dotyczące nieobecności studenta na zajęciach: 1 nieobecność dozwolona, pozostałe (maks. 2) należy odrobić/zaliczyć na konsultacjach. 

Recommended reading

1. Czarnecki K.M., Profesjologia - nauka o profesjonalnym rozwoju człowieka, Wyd. II, Sosnowiec 2016.

2. Paszkowicz M.A., Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, Zielona Góra 2009.

3. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.

4. Plewka Cz., Człowiek w całożyciowym rozwoju zawodowym, Koszalin 2016.

5. Plewka Cz., Kierowanie własnym rozwojem zawodowym. Studium teoretyczne i egzemplikacje praktyczne, Koszalin 2016.

6. Podoska-Filipowicz, Zarys zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Częstochowa 2008.

 

Further reading

1. Czarnecki K., Pietrulewicz B., Kowolik P. (red.), Nowy leksykon profesjologiczny, Sosnowiec 2017.

2. Edukacja i praca w procesie rozwoju zawodowego, Klementowska A., Pietrulewicz B. (red.), Zielona Góra 2017.

3. Praca i rozwój zawodowy w warunkach współczesnych przemian, Pietrulewicz B., Baron-Polańczyk E., Klementowska A. (red.), Zielona Góra 2013. 

4. "Problemy Profesjologii" - półrocznik

Notes


Modified by dr Aneta Klementowska (last modification: 10-04-2022 17:16)