SylabUZ
Course name | Rozwój zawodowy człowieka |
Course ID | 05.9-WP-AKTAS-RZC |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów ze specyfiką, uwarunkowaniami, wynikami rozwoju zawodowego oraz z instytucjami wsparcia o charakterze edukacyjno-zawodowym.
Kształtowanie umiejętności planowania rozwoju zawodowego własnego i innych na różnych etapach życia.
Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia
Komunikowanie społeczne w działalności kulturalnej
Wykłady:
Profesjologia jako nauka o rozwoju zawodowym człowieka – charakterystyczne cechy profesjologii, współpraca z innymi naukami.
Ogólne i szczegółowe teorie rozwoju zawodowego.
Charakterystyka poszczególnych okresów/etapów rozwoju zawodowego człowieka.
Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania rozwoju zawodowego.
Możliwości rozwoju zawodowego osób z niepełnosprawnościami.
Wyniki rozwoju zawodowego i ich charakterystyka.
Ćwiczenia:
Proces wspomagania rozwoju zawodowego człowieka (doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy).
Instytucje wspierające na poszczególnych etapach rozwoju zawodowego (edukacyjne i pozaedukacyjne).
Analiza rynku edukacyjnego oraz rynku pracy.
Możliwości rozwoju zawodowego osób dorosłych w wybranych grupach zawodowych.
Wykład z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia praktyczne, metoda projektu, praca w grupach, analiza przypadków, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie przygotowanych i zaprezentowanych projektów (wraz z prezentacją multimedialną) oraz aktywności.
Wykład zaliczany jest w formie kolokwium pisemnego lub ustnego (uzyskanie min. 60% punktów stanowi podstawę zaliczenia).
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie średniej ocen z ćwiczeń i z wykładu z jednakową wagą.
Regulacje dotyczące nieobecności studenta na zajęciach: 1 nieobecność dozwolona, pozostałe (maks. 2) należy odrobić/zaliczyć na konsultacjach.
1. Czarnecki K.M., Profesjologia - nauka o profesjonalnym rozwoju człowieka, Wyd. II, Sosnowiec 2016.
2. Paszkowicz M.A., Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, Zielona Góra 2009.
3. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.
4. Plewka Cz., Człowiek w całożyciowym rozwoju zawodowym, Koszalin 2016.
5. Plewka Cz., Kierowanie własnym rozwojem zawodowym. Studium teoretyczne i egzemplikacje praktyczne, Koszalin 2016.
6. Podoska-Filipowicz, Zarys zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Częstochowa 2008.
1. Czarnecki K., Pietrulewicz B., Kowolik P. (red.), Nowy leksykon profesjologiczny, Sosnowiec 2017.
2. Edukacja i praca w procesie rozwoju zawodowego, Klementowska A., Pietrulewicz B. (red.), Zielona Góra 2017.
3. Praca i rozwój zawodowy w warunkach współczesnych przemian, Pietrulewicz B., Baron-Polańczyk E., Klementowska A. (red.), Zielona Góra 2013.
4. "Problemy Profesjologii" - półrocznik
Modified by dr Aneta Klementowska (last modification: 10-04-2022 17:16)