SylabUZ

Generate PDF for this page

Wprowadzenie do edukacji międzykulturowej - course description

General information
Course name Wprowadzenie do edukacji międzykulturowej
Course ID 05.9-WP-AKTAS-WdEM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marek Zadłużny
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zrozumienie podstawowych dylematów edukacji i komunikacji międzykulturowej. Poznanie programów  edukacyjnych w zakresie przedmiotu.

Prerequisites

Ogólna wiedza o rzeczywistości społecznokulturowej.

Scope

Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele; Dylematy społeczeństw wielokulturowych i związane z nimi zadania edukacyjne; Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej;  Komunikacja międzykulturowa  - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia); Wyzwania,  koncepcje i sposoby pracy  w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej; Dobre praktyki edukacji międzykulturowej.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny wykład konwersatoryjny, autorskie prezentacje projektów studentów, praca w grupach, analiza przypadku, gry symulacyjne, badania terenowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy będą sprawdzane z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.  

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się :  aktywność na zajęciach (40%) ocena prezentacji i wystąpienia (40%) frekwencja (20%).

Ocenę końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%).

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Ćwiczenia mają charakter obowiązkowy i nieobecności zaliczane są indywidualnie podczas konsultacji z realizatorem przedmiotu.

Recommended reading

1.    Hall E.T., Taniec życia, Warszawa 1999
2.    Hall E.T., Poza kulturą, Warszawa 2001
3.    Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Warszawa 1996
4.    Mała ojczyzna. Kultura, edukacja, rozwój lokalny., red Theiss W.,  Warszawa 2001
5.    Mikułowski-Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Kraków 1999
6.    Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa:  kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007
7.    Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009 
8.    Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M., Kultury i organizacje, Warszawa 2011
9.    Pogranicze polsko- niemieckie na tle granic i pograniczy europejskich, red. Jańczak J., Musiał-Karg M., Wojnicz L., Poznań 2010
10. Hofstede, G., 2010. Cultures and Organizations. McGraw-Hill Publishing.

Further reading

Notes


Modified by dr Marek Zadłużny (last modification: 20-04-2022 13:10)