SylabUZ

Generate PDF for this page

Mobility Rehabilitation Engineering - course description

General information
Course name Mobility Rehabilitation Engineering
Course ID 06.9-WM-IB-D-06_19
Faculty Faculty of Mechanical Engineering
Field of study Biomedical Engineering
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. Tomasz Klekiel, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade
Project 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem kształcenia jest zdobycie umiejętności projektowania i stosowania protez oraz urządzeń ortopedycznych i wspomagających w rehabilitacji ruchowej.

Prerequisites

brak

Scope

Wykład '

1. Inżynieria biomedyczna w rehabilitacji. (2 godz.)

2. Systematyka inżynierii rehabilitacyjnej. Analiza, ocena ruchu i chodu człowieka. (4 godz.)

3. Funkcjonowanie układu mięśniowo-nerwowego. Sygnały sterujace. Czasy reakcji. Metody rehabilitacji układu ruchu.( 2 godz.)

4. Zaopatrzenie ortotyczne kończyn dolnych i górnych (ortozy, protezy) oraz kręgosłupa. ( 6 godz.)

5. Nowoczesne techniki wspomagania funkcji uszkodzonych kończyn – bioprotezy, funkcjonalna stymulacja elektryczna – aparaty stymulacyjne. Wózki inwalidzkie.(4 godz.)

6. Wprowadzenie do medycyny fizykalnej. ( 4 godz.)

7, Mechanoterapia (opatrunki unieruchamiające, wyciągi, aparaty rehabilitacyjne, obuwie ortopedyczne). Balneoterapia.(4 godz.)

7. Podstawy prawne funkcjonowania sprzętu medycznego na rynku.(2 godz.)

8. Kolokwium (2 godz.)

Laboratorium:

1. Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. (2 godz)

2. Wyznaczanie ruchomości oraz stopni swobody łańcuchów biokinematycznych. (2 godz)

3. Analiza kinematyczna układu ruchu człowieka. - badanie ruchu (2 godz)

4. Analiza kinematyczna układu ruchu człowieka. - analiza ruchu (2 godz)

5. Analiza chodu, ocena diagnostyczna pacjenta. (2 godz)

6. Analiza położenia środka ciężkości ciała w czasie ruchu. (2 godz)

7. Diagnostyka układu ruchu pacjenta (2 godz)

8. Zajęcia odróbcze. (1 godz)

Projekt

1.    Koncepcja urządzenia - Literaturowe przykłady rozwiązań. Szkice wraz z opisem elementów, ich funkcji i sposobu wykonania. Ocenę wad i zalet poszczególnych propozycji. Ostateczną koncepcję zaakceptowaną do realizacji. Założenia konstrukcyjne. (2 godz.)
2.    Model 3D – model bryłowy rozwiązania, opis budowy i funkcji poszczególnych elementów. widok 3D złożenia oraz poszczególnych części. Raport z przenikania się elementów. (2 godz.)
3.    Obliczenia wytrzymałościowe - Obliczenia wybranych węzłów konstrukcyjnych zawierających widoki i schematy obciążeń. Wskazanie zmian konstrukcyjnych wymuszonych przez względy wytrzymałościowe konstrukcji. (2 godz.)
4.    Ocena rozwiązania pod kątem ergonomii i rehabilitacji – Ocena konstrukcji pod kątem ergonomii. Sprawdzenie czy konstrukcja spełnia założenia konstrukcyjne. Propozycje ćwiczeń terapeutycznych z wykorzystaniem urządzenia. (2 godz.)
5.    Dokumentacja techniczna - rysunki techniczne części i złożeń.  (4 godz.)
6.    Technologia wykonania i montażu - Opis technologii wykonania elementów, opis procedury montażu. Opis procesu uruchomienia. (2 godz.)

7. Prezentacja i zaliczenie projektu. ( 1 godz.)

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, dyskusja, praca z dokumentem źródłowym, praca zespołowa podczas wykonania projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie na ocenę

Laboratorium: zaliczenie na ocenę (warunkiem zaliczenia laboratorium jest wykonanie ćwiczeń i przyjęcie przez prowadzącego sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych pod warunkiem pozytywnych ocen cząstkowych ćwiczenia)

Ocena każdego z ćwiczeń laboratoryjnych składa się z oceny za:

1. Przygotowanie teoretyczne do zajęć 
2. Realizacja zajęć
3. Sprawozdanie 

Projekt: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny sumatywnej, na którą składają się: ocena formatywna dokonywana na podstawie oceny stopnia realizacji poszczególnych etapów projektu, ocena za prezentację oraz ocena za odpowiedzi na pytania do projektu. Ocena dokonywana jest indywidualnie dla każdego członka grupy.

Zaliczenie projektu na ocenę na podstawie:

1. Realizacja indywidualnego projektu w grupach 1-2 osobowych
2. Złożenie raportów wg ustalonych punktów harmonogramu realizacji projektu
3. Przedstawienie prezentacji
4. Złożenie końcowej dokumentacji projektu.

Ostateczna ocena jest ustalana na podstawie średniej arytmetycznej ocen z wykładu laboratorium i projektu.

Recommended reading

1. Biomechanika i Inżynieria Rehabilitacji, Tom 5.
2. Podstawy inżynierii biomedycznej, TOM I, pod red. Prof.. R. Tadeusiewicza i prof. P.Augustyniaka
3. T. Bober, J. Zawadzki, Biomechanika układu ruchu człowieka.
4. C. Ross Ethier, Craig A. Simmons, Introductory Biomechanics.
5. Romuald Będziński, Biomechanika Inżynierska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1997
6. B. Kolster, G. Ebelt-Paprotny Poradnik fizjoterapeuty, Osolineum, 1996
7. Dega., Senger A.: Ortopedia i rehabilitacja. PZWL, Warszawa 1996
8. Dega W., Milanowska K.: Rehabilitacja medyczna. PZWL, Warszawa 1993
9. Dega W., Milanowska K. (red), Rehabilitacja medyczna. PZWL, Warszawa 1983
10.Nawotny J., Podstawy fizjoterapii, T1. Wyd. Kasper, Kraków 2004
11.Kwolek A (red.), Rehabilitacja medyczna, T.1. Wyd. Urban & Partner, Wrocław 2002
12.Kwolek A (red.), Rehabilitacja medyczna, T.2. Wyd. Urban & Partner, Wrocław 2002
13.Górski J. (red.), Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa 2006

Further reading

1. Dziak A.: Ćwiczenia usprawniające w uszkodzeniach kości i stawów. PZWL, Warszawa 1990
2. Encyklopedyczny Słownik Rehabilitacji, 1986
3. Grochmal S., Zielińska- Chrzanowska S.: Rehabilitacja w chorobach układu nerwowego. PZWL, Warszawa 1986
4. Borkowska M. (red): ABC rehabilitacji dzieci. Najczęstsze schorzenia narządu ruchu. Wyd. Pelikan, Warszawa 1989.
5. Bruhl W. : Zarys reumatologii. PZWL, Warszawa 1987.
6. Hulek A. (red.): Człowiek niepełnosprawny w społeczeństwie. PZWL, Warszawa 1986
7. KiwerskiJ., Kowalski M., Krasuski M.: Schorzenia i urazy kręgosłupa. PZWL, Warszawa 1997
8. Kuch J.: Rehabilitacja. PZWL, Warszawa 1989
9. Larkowa H.: Człowiek niepełnosprawny – problemy psychologiczne. PWN, Warszawa 1987
10.Larkowa H.: Postawy otoczenia wobec osób niepełnosprawnych. PZWL, Warszawa 1970
11.Morissey A.: Pielęgniarstwo rehabilitacyjne. PZWL, Warszawa 1975
12.Rutkowska E. (red): Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych. Wyd. Czelej, Lublin 2002
13.Schiefele J., Staudt I., Dach M.: Pielęgniarstwo geriatryczne. Wyd. Urban & Partner, Wrocław 2004
14.Sęk H. (red.): Społeczna psychologia kliniczna. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1998
15.Zimmermann – Górska J.: Choroby reumatyczne. Podręcznik dla studentów. PZWL, Warszawa 1989
16.Kiwerski J. E., Następstwa unieruchomienia dla funkcji organizmu. W: Kwolek A., (red.),
Rehabilitacja medyczna, T.2. Wyd. Urban & Partner, Wrocław 2002
17.Milanowska K., Kinezyterapia. Gimnastyka lecznicza. PZWL, Warszawa 1970
18.Chojnacka-Szawłowska G., Szawłowski K., Rehabilitacja medyczna. Agencja Wydawniczo Informacyjna, Warszawa 1994
19.Nowak E., Ocena funkcjonalna ręki dziecka na potrzeby projektowania i rehabilitacji. IPW, Warszawa 1999 

Notes


Modified by dr hab. inż. Tomasz Klekiel, prof. UZ (last modification: 18-10-2022 07:15)