SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to sociology - course description

General information
Course name Introduction to sociology
Course ID 14.2-WP-PSPM-WS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

1. opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu socjologii  z uwzględnieniem klasycznych i współczesnych  koncepcji;

2. poznanie podstawowych pojęć opisujących życie społeczne i procesy leżące u jego podstaw;

3.  kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia..

 

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Scope

Zagadnienia na wykład

1. Przedsocjologiczna widza o społeczeństwie.

2.  Socjologia jako nauka (wiedza potoczna i jej charakterystyka a wiedza naukowa; funkcje socjologii,  klasycy socjologii, pierwsze kobiety w socjologii).

3. Grupa społeczna: pojęcie, typologia, koncepcje.

4. Problematyka stratyfikacji – koncepcje podziałów społecznych.

5.  Metody i techniki badań społecznych: zarys problematyki.

6.  Zarys problematyki religii i kultury w ujęciu socjologicznym.

Zagadnienia na ćwiczenia

1.  Człowiek jako istota społeczna.  

2. Podstawowe pojęcia socjologiczne:  interakcja społeczna, kontrola społeczna i dewiacja, rola społeczna, stereotypy i uprzedzenia.

3.  Typy społeczeństw i zmiana społeczna.

4.  Rodzina w ujęciu socjologicznym, problematyka socjalizacji .

5.  Wybrane problemy społeczne w perspektywie subdyscyplin socjologicznych.

Teaching methods

 

Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem technik multimedialnych, ćwiczenia.audytoryjne.z wykorzystaniem technik multimedialnych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z pracy pisemnej (poprawność merytoryczna, umiejętność argumentowania, przypisy, źródła, zróżnicowana bibliografia).

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest  ocena z prezentacji. (poprawność merytoryczna, poprawność wykonania prezentacji jako formy przekazywania wiedzy,  wskazanie źródeł wykorzystanych do przygotowania prezentacji, inicjowanie dyskusji ). Limit nieobecności na ćwiczeniach - 1.

W sytuacji większej liczby nieobecności  (max 3) student zobowiązany jest do konsultacji.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z wykładu i ćwiczeń.

Recommended reading

Giddens A., Socjologia, 2020, Warszawa.

Gołdyka L, red., Socjologia ogólna. Wybrane zagadnienia, 1998, Zielona Góra.

Ritzer G., Klasyczna teoria socjologiczna, 2000, Poznań.

Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, 2008, Warszawa.

Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, 2003, Kraków.

Sztompka P., Słownik socjologiczny. 1000 pojęć, 2020, Kraków.

Further reading

Bauman Z., Socjologia, 1996, Warszawa.

Berger P., Zaproszenie do socjologii, 2001, Warszawa.      

Turner J., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, 1998, Warszawa.

Giddens A., Sutton P.W., Sociology,, 2021, London.

 

Notes


Modified by dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (last modification: 09-04-2022 17:01)