SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to Psychology - course description

General information
Course name Introduction to Psychology
Course ID 14.4-WP-PSPM-PO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest poznanie założeń i głównych idei poszczególnych nurtów w psychologii oraz podstawowych pojęć i procesów dotyczących funkcjonowania psychicznego człowieka..

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Scope

Wykłady:

  1. Główne koncepcje człowieka w psychologii: założenia i przedstawiciele podejścia behawiorystycznego, psychodynamicznego, poznawczego i humanistycznego.
  2. Szkoła Gestalt i czynniki wpływające na postrzeganie oraz interpretowanie zjawisk.
  3. Mechanizm warunkowania klasycznego i sprawczego. Modelowanie jako społeczne uczenie się.
  4. Pojęcie temperamentu.
  5. Definiowanie osobowości w różnych podejściach teoretycznych.
  6.  Stres psychologiczny: definicja, przyczyny, fazy przebiegu stresu, skutki rozwojowe.

Ćwiczenia:

  1.  Procesy poznawcze:  spostrzeganie i jego uwarunkowania
  2.  Procesy poznawcze: myślenie i rozumowanie moralne.
  3. Procesy poznawcze: uczenie się i pamięć, zdolności.
  4. Procesy emocjonalne i motywacyjne w procesach regulacji zachowania.
  5. Różnice indywidualne: różnice temperamentalne, style poznawcze, style radzenia sobie ze stresem.
  6. Psychologiczne podstawy komunikacji interpersonalnej.

Teaching methods

Wykład: Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy.

Ćwiczenia: referat, dyskusja, analiza zdarzeń krytycznych.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena z referatu (opcjonalnie: z dodatkową  prezentacją multimedialną) oraz obecność na zajęciach (z dopuszczeniem jednej nieobecności)

Wykład: pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (minimum 50% prawidłowych odpowiedzi). Wylicza się ją  na podstawie punktów uzyskanych z egzaminu , które są przeliczane na stopnie wg. skali:

91-100% = 5,0; 81-90% = 4,5; 71-80% = 4,0; 61- 70% = 3,5; 51-60% = 3,0; 0-49% = 2.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

Gerrig R., Zimbardo Ph., Psychologia i życie, Warszawa 2008.

Strelau J. , Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa 2006.

Wadeley A., Birch A., Malim T., Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 2000.

Further reading

 

1.   Myers D.G., DeWall C.N.,Psychology, Worth Publishers, Inc., 2018.

2.     Strelau J. (red.) , Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1, Gdańsk 2000.

Notes


Modified by dr Anna Mróz (last modification: 13-04-2022 09:58)