SylabUZ

Generate PDF for this page

Social Psychology - course description

General information
Course name Social Psychology
Course ID 14.4-WP-PSPM-PS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Student ma wiedzę o przedmiocie i zakresie psychologii społecznej; zna specyfikę i kierunki jej rozwoju oraz wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych, analizowania zjawisk społecznych oraz rządzących nimi prawidłowości; ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako jednostce działającej w strukturach społecznych i organizacyjnych. Zna ogólne i szczegółowe mechanizmy wywierające wpływ na zachowania społeczne.

Student posługując się specjalistyczną terminologią psychologiczną potrafi obserwować, interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne; posiada umiejętność samodzielnego rozpoznawania i interpretacji zachowań człowieka, formułowania własnych opinii na ten temat, stawiania hipotez badawczych i ich weryfikowania.

Prerequisites

Znajomość podstaw psychologii ogólnej. 

Scope

Wykłady 

1) Przedmiot psychologii społecznej. 2) Historia psychologii społecznej. 3) Związki psychologii społecznej z innymi dyscyplinami nauki i subdyscyplinami psychologii. 4) Sytuacja społeczna. Teoretyczne podstawy interpretacji zjawisk społecznych. Psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach społecznych. Metody badań psychologii społecznej. Aspekty etyczne badań psychologii społecznej. Koncepcje dotyczące natury ludzkiej. Wiodące teorie psychologii społecznej (teoria atrybucji, dysonansu poznawczego, społecznego uczenia się i modelowania). Interakcja i wywieranie wpływu. Komunikacja społeczna. Agresja jako zjawisko i problem społeczny. Grupa społeczna. Atrakcyjność interpersonalna. Zachowania prospołeczne. Konformizm i nonkonformizm. Stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja. Teorie socjalizacji. Możliwości wykorzystania dorobku psychologii społecznej w praktyce.

Ćwiczenia 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, pokaz, praca w grupie, praca z tekstem. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (50% wartości oceny) oraz ocena uzyskana po zakończeniu ćwiczeń z przedmiotu (50% wartości oceny), w której skład wchodzą: oceny cząstkowe uzyskane w wyniku indywidualnej aktywności studenta, aktywne uczestnictwo studenta w pracy zespołowej oraz sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru).

propozycja- określić zaliczenie wykładu i ćwiczeń oraz ocenę końcową 

Wykład - egzamin ustny lub pisemny. Kryteria ocen w przypadku egzaminu pisemnego: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).

Ćwiczenia: kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Projekt: temat  uzgodniony ze studentami (analiza przypadku).  

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń. 

 

Recommended reading

  1. Aronson E., Wilson T., Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań 2001.
  2. Cialdini R., Wywieranie wpływy społecznego. Gdańsk 1994.
  3. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa 2002.

Further reading

  1. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk 1996.
  2. Meyers D.G., Psychologia społeczna. Poznań 2003..
  3. Literatura uzupełniająca każdorazowo ustalana z prowadzącym zajęcia.

Notes


Modified by dr Marzanna Farnicka (last modification: 25-04-2022 22:11)