SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologia kliniczna i psychopatologia - course description

General information
Course name Psychologia kliniczna i psychopatologia
Course ID 14.4-WP-PSPM-PKiP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jerzy Herberger
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Cele przedmiotu:

  • poznanie podstawowych pojęć z zakresu psychologii klinicznej i psychopatologii oraz mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych
  • kształtowanie umiejętności stosowania wiedzy z zakresu psychopatologii w praktyce pedagogicznej

Prerequisites

Student zna podstawowe pojęcia psychologiczne i  posiada ogólną wiedzę o procesach psychicznych.

Scope

Wykład:

Norma psychologiczna. Pojęcie normy. Definicje nienormalności. Pojęcie zdrowia psychicznego.

Klasyfikacja zaburzeń. Wyjaśnianie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych. Podejście psychodynamiczne. Podejście poznawczo-behawioralne. Podejście biologiczne. Psychologia humanistyczna.

Psychopatologia rozwojowa. Rola rodziny.

Efekt Galatei i efekt Golema - przeciwdziałanie tworzeniu się nieprzystosowania społecznego dzieci.

Zaburzenia osobowości (rodzaje zaburzeń osobowości, przyczyny i mechanizm ich powstawania).

Zaburzenia psychotyczne.

Zaburzenia nastroju, depresja: objawy, mechanizmy cierpienia w depresji, przyczyny depresji, rodzaje depresji,

Ćwiczenia:

Przyczyny zaburzeń emocjonalnych wśród dzieci i młodzieży. Dzieci i młodzież po urazach emocjonalnych.

Lęk separacyjny i fobia szkolna.

Metody pracy z uczniami o specjalnych potrzebach. Dzieci z dysleksją rozwojową, ADHD i spektrum autystycznym.

Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży - uwarunkowania i sposoby pracy.

Problemy okresu dorastania. bunt młodzieńczy, zaburzenia odżywiania, depresje młodzieńcze i samobójstwa wśród nastolatków.

Uzależnienia wśród dzieci i nastolatków.

 

 

Teaching methods

Wykłady  : wykład konwencjonalny, konwersatoryjny.

Ćwiczenia: Referat, pogadanka, studium przypadku

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów - to pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (na ocenę pozytywną wymagane jest minimum 50% prawidłowych odpowiedzi). Wylicza się ją  na podstawie punktów uzyskanych ze sprawdzianu, które są przeliczane na stopnie wg. skali:

91-100% = 5,0; 81-90% = 4,5; 71-80% = 4,0; 61- 70% = 3,5; 51-60% = 3,0; 0-49% = 2.

Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z referatu z prezentacją multimedialną. Udział w dyskusji podczas zajęć może podnieść ocenę o 0,5 stopnia.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i ćwiczeń.

 

Recommended reading

Cierpiałkowska L., Psychopatologia , 2010.

Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Borkowska A.,. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa 2020

James B. (2003). Leczenie dzieci po urazach psychicznych. Warszawa 2003

Meyer R. (2003), Psychopatologia. Jeden przypadek- wiele teorii, Sopot 2003

Rosenhan D., Seligman M., Walker E. Psychopatologia. Poznań 2020.

Further reading

Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Uzależnienia behawioralne, Warszawa PWN.

 Yapko M., Kiedy życie boli: zalecenia w leczeniu depresji, Gdańsk 2000..

Notes


Modified by dr Anna Mróz (last modification: 13-04-2022 10:46)