SylabUZ
Course name | Psychologia kliniczna i psychopatologia |
Course ID | 14.4-WP-PSPM-PKiP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Cele przedmiotu:
Student zna podstawowe pojęcia psychologiczne i posiada ogólną wiedzę o procesach psychicznych.
Wykład:
Norma psychologiczna. Pojęcie normy. Definicje nienormalności. Pojęcie zdrowia psychicznego.
Klasyfikacja zaburzeń. Wyjaśnianie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych. Podejście psychodynamiczne. Podejście poznawczo-behawioralne. Podejście biologiczne. Psychologia humanistyczna.
Psychopatologia rozwojowa. Rola rodziny.
Efekt Galatei i efekt Golema - przeciwdziałanie tworzeniu się nieprzystosowania społecznego dzieci.
Zaburzenia osobowości (rodzaje zaburzeń osobowości, przyczyny i mechanizm ich powstawania).
Zaburzenia psychotyczne.
Zaburzenia nastroju, depresja: objawy, mechanizmy cierpienia w depresji, przyczyny depresji, rodzaje depresji,
Ćwiczenia:
Przyczyny zaburzeń emocjonalnych wśród dzieci i młodzieży. Dzieci i młodzież po urazach emocjonalnych.
Lęk separacyjny i fobia szkolna.
Metody pracy z uczniami o specjalnych potrzebach. Dzieci z dysleksją rozwojową, ADHD i spektrum autystycznym.
Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży - uwarunkowania i sposoby pracy.
Problemy okresu dorastania. bunt młodzieńczy, zaburzenia odżywiania, depresje młodzieńcze i samobójstwa wśród nastolatków.
Uzależnienia wśród dzieci i nastolatków.
Wykłady : wykład konwencjonalny, konwersatoryjny.
Ćwiczenia: Referat, pogadanka, studium przypadku
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie wykładów - to pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (na ocenę pozytywną wymagane jest minimum 50% prawidłowych odpowiedzi). Wylicza się ją na podstawie punktów uzyskanych ze sprawdzianu, które są przeliczane na stopnie wg. skali:
91-100% = 5,0; 81-90% = 4,5; 71-80% = 4,0; 61- 70% = 3,5; 51-60% = 3,0; 0-49% = 2.
Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z referatu z prezentacją multimedialną. Udział w dyskusji podczas zajęć może podnieść ocenę o 0,5 stopnia.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i ćwiczeń.
Cierpiałkowska L., Psychopatologia , 2010.
Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Borkowska A.,. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa 2020
James B. (2003). Leczenie dzieci po urazach psychicznych. Warszawa 2003
Meyer R. (2003), Psychopatologia. Jeden przypadek- wiele teorii, Sopot 2003
Rosenhan D., Seligman M., Walker E. Psychopatologia. Poznań 2020.
Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Uzależnienia behawioralne, Warszawa PWN.
Yapko M., Kiedy życie boli: zalecenia w leczeniu depresji, Gdańsk 2000..
Modified by dr Anna Mróz (last modification: 13-04-2022 10:46)