SylabUZ

Generate PDF for this page

Special education - course description

General information
Course name Special education
Course ID 05.6-WP-PSPM-DSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie z podstawami dydaktyki specjalnej, 
  • uwrażliwienie na trudności dotyczące funkcjonowania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w sytuacjach związanych z uczeniem się,
  • zaprezentowanie organizacji kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • uwrażliwienie na konieczność doskonalenia rozwoju zawodowego pod kątem pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  

Prerequisites

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej oraz dydaktyki ogólnej, zdobytą na przedmiotach: "Wprowadzenie do pedagogiki", "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej" oraz "Praktyka zawodowa I Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne".

Scope

Tematyka wykładów:

  1. Dydaktyka specjalna jako dział pedagogiki specjalnej; dydaktyka specjalna a dydaktyka ogólna.
  2. Formy kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce (specjalne, integracyjne, inkluzyjne).
  3. Specjalne potrzeby edukacyjne; uwarunkowania procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  4. Efektywność kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce.
  5. Kompetencje profesjonalne nauczyciela sprzyjające edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Tematyka ćwiczeń: 

  1. Cele kształcenia specjalnego w kontekście podstawy programowej.
  2. Ortodydaktyka: zasady, treści, metody, formy, środki w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  3. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - zgodnie z zasadą indywidualizacji.
  4. Ocenianie uczniów z niepełnosprawnością.
  5. Aranżacja przestrzeni edukacyjnej.
  6. Modele kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w świecie. 
  7. Tworzenie konspektów zajęć edukacyjnych dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Teaching methods

  • wykłady: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (komplet konspektów),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Głodkowska J. (red.), Warszawa 2016. 
  3. Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia, Wyczesany J. (red.), Gdańsk 2014.

Further reading

  1. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa 2017.
  2. Harwell J. M., Williams Jackson R., Complete Learning Disabilities Handbook, Jossey-Bass 2008.
  3. Popławska J., Sierpińska B., Zacznijmy razem. Dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej, Warszawa 2001. 
  4. Stawowy- Wojnarowska I., Podstawy kształcenia specjalnego, Warszawa 1989. 

 

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 23-04-2022 12:46)