SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSSM-PPKWD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
celem przedmiotu jest :
zapoznanie studentów z istotą, wymiarami i perspektywami procesu diagnozy i edukacji osób z SPE.
Wyposażenie studenta w umiejętności rozpoznawania potrzeb, możliwości i ograniczeń dzieci i młodziezy z SPE.
tworzenie warunków do kształtowania właściwej postawy wobec wyzwań stojących przed nauczycielem w sytuacj problemów dziecka z SPE
Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, psychologia wychowawcza, kliniczna i społeczna.
Tematyka wykładów:
Wielowymiarowość edukacji dzieci i młodziezy z SPE oraz współczesne systemy ich kształcenia; istota, cele, zasady, zadania.
Ekologiczny i edukacyjny kontekst procesu rozowju.
Proces edukacji dzieci i młodzieży z SPE w kontekście normalizacji, społecznej integracji i inkluzji osób; założenia, koncepcje, zasady, uwarunkowania, możliwości i formy realizacji.
Wiodące nurty zmian w procesie edukacji. Problematyka specjalnych potrzeb i niepełnosprawności w edukacji.
Mapa problemów w dyskursie na temat społecznej i edukacyjnej integracji i inkluzji dzieci ze SPE. Ograniczenia i słabości współczesnej oferty edukacyjnej.
Rola wczesnej diagnozy, rozpoznawania potrzeb oraz osuiągania postawionych celów.
Zasady systemowego, proekologicznego ujmowania procesu edukacji oraz możliwości wielozakresowego wspierania w tym procesie.
Tematyka ćwiczeń:
Diagnostyka i orzecznictwo w sprawach zaburzeń rozwojowych oraz SPE. Rola psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu odchyleń i zagrożeń rozwojowych dzieci.
Metody rozwoju i kształcenia.
Tworzenie środowiska wspierającego rozwój i zaspokającego potrzeby dzieci ze SPE.
wykład, ćwiczenia, projekt , praca w grupach, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – aktywność studenta na zajęciach oraz przygotowanie i realizacja projektu.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z projektu i z aktywności na zajęciach.
Wykład (egzamin pisemny) - ocena pozytywna z egzaminu – od 75% poprawnych odpowiedzi.
Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności na zajęciach (ćwiczenia) i ocenę za egzamin pisemny (wykład).
Janiszewska-Nieścioruk Z., Grzegorzewska I., Herberger J., i in. (2015), Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności. Rozwój-rodzina-edukacja, Zielona Góra.
Cierpiałkowska L., Sęk H. (2017), Psychologia kliniczna, Warszawa.
Zostanie podana na zajęciach.
Zmodyfikowane przez dr Marzanna Farnicka (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 22:24)