Zapoznanie studentów z etapami badań pedagogicznych. Wyposażenie studentów w umiejętności formułowania celów, problemów, zmiennych i ich wskaźników (w przypadku badań ilościowych), wyboru paradygmatu badań oraz odpowiedniej metody. Przygotowanie studentów do etycznego oraz rzetelnego przeprowadzenia badań.
Prerequisites
Podstawy wiedzy z pedagogiki, metodologii badań pedagogicznych i z zakresu studiowanej specjalności.. Opracowana część teoretyczna pracy magisterskiej.
Scope
Badania ilościowe a jakościowe.
Cele badań naukowych.
Zasady badań pedagogicznych.
Formułowanie celu, problemów, zmiennych, wybór paradygmatu, metody badań pedagogicznych.
Opracowanie procedury badań, w tym narzędzia badawczego.
Opisywanie zmiennych (niezależnych i zależnych), wskaźników adekwatnie do podjętych problemów.
Ustalenie próby badawczej, badanej grupy osób.
Teaching methods
Praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Opracowana koncepcja badań własnych.
Recommended reading
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000.
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków 2018.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.
Further reading
Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
Ferguson G.A., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 2021.
Gnitecki J., Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Poznań 1999.
Metody badań jakościowych, tom 1, 2, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Warszawa 2010.
Notes
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 30-04-2022 10:40)