SylabUZ

Generate PDF for this page

Social prevention - course description

General information
Course name Social prevention
Course ID 05.6-WP-PSSM-PS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • student zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki społecznej w Polsce i za granicą.
  • pozna cele, zadania, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne, obszary skutecznej profilaktyki w szkole i środowisku pozna standaryzowane programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych.
  • pozna specyfikę oddziaływań profilaktycznych adresowanych do wybranych form niedostosowania społecznego  (m.in. adresowanych do osób z niepełnosprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością ruchową, chorych przewlekle oraz osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki resocjalizacyjnej i niedostosowania społecznego.

Scope

Problematyka wykładu: 

Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży z różnymi ograniczeniami w tym: niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej, chorych przewlekle i osób ze spectrum autyzmu. Podstawowe zasady, formy i podstawy prawne tworzenia programów profilaktyki. Programy i działania profilaktyczne. Programy wczesnej interwencji. Podstawowe składniki programów profilaktyki i wczesnej interwencji.

Profilaktyka w działalności szkoły. Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne. Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.

Przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych

Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych.

Problematyka ćwiczeń: 

Ogólne informacje o profilaktyce społecznej (kontrowersje terminologiczne, wyjaśnienie pojęć;

Czynniki zagrażające i chroniące. Cele profilaktyki, jej poziomy, rodzaje. Modele profilaktyki);

Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych. Profilaktyka w działalności szkoły.

Programy i działania profilaktyczne.

Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży z niepełosprawnością.

Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne (przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych);

Rola diagnozy w projektowaniu programów i realizacji działań profilaktycznych, Wykorzystanie diagnozy do projektowania programów i realizacji działań profilaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami.

Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.

Poznanie ogólnych działań profilaktycznych w zakresie trzech poziomów profilaktyki w wybranych formach niedostosowania społecznego: uzależnienia od alkoholu oraz współuzależnienia; uzależnienia od narkotyków; profilaktyki agresji i przemocy domowej, profilaktyki sekt i destrukcyjnych subkultur, profilaktyki samobójstw. Specyfika pracy z osobami z niepełnosprawnościami przejawiającymi wybrane formy niedostosowania społecznego.

 


.

Teaching methods

wykład: wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.

ćwiczenia: gry symulacyjne, praca w grupach, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: pisemny testowy z pytaniami otwartymi. Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi. Ocenę końcową wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie według skali 94-100%=5,0, 85-93%=4,5, 76-84%=4,0, 68-75%=3,5, 60-67%= 3,0, 0-59%=2.

Ćwiczenia:  kolokwium zaliczeniowe/test - warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi ; opracowanie problemowe zagadnień oraz ocena zaangażowania studenta w trakcie projektowania działań profilaktycznych na zajęciach.

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń i wykładu. 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

Recommended reading

  1. Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne, Katowice 2013. 
  2. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków, 2015.
  3. Deptuła M., Potorska A., Borsich Sz. (red.). Wczesna profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży. Warszawa 2018.
  4. Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006.
  5. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002

Further reading

 

  1. Jędrzejko M.Z. i in., Narkotyki i dopalacze. Zjawisko, zagrożenia, rozpoznawanie zachowań, profilaktyka, Warszawa 2016.
  2. Kowalski M i in., Profilaktyka społeczna - edukacja - zdrowie. Twórcze wiązanie teorii i praktyki, Zielona Góra 2018.
  3. Maisto S.A., Galizio M., Connors G.J., Uzależnienia, Zażywanie i nadużywanie, Warszawa 2000.
  4. Olweus D., Limber S. P., Bullying in school: Evaluation and dissemination of the Olweus Bullying Prevention Program. American Journal of Orthopsychiatry, 2010, 80.
  5. Wojcieszek K., Szymańska J., Standardy jakości pierwszorzędowych programów profilaktycznych realizowanych w szkołach i placówkach oświatowych, www.cmppp.edu.pl/profilaktyka

Notes


Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 19-04-2022 15:38)