SylabUZ
Course name | Psychologiczne aspekty pedagogiki leczniczo-terapeutycznej |
Course ID | 14.4-WP-PSSM-PAPLT |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 7 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami zdrowia i choroby dzieci i młodzieży.
Wiedza z psychologii ogólnej, klinicznej i rozwojowej.
Wykłady: Teoretyczne podstawy zdrowia i choroby dzieci i młodzieży. Teoria stresu dziecięcego. Problematyka dziecięcej odporności. Psychospołeczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych u dzieci i młodzieży. Związek ciała i psychiki w patogenezie, przebiegu i leczeniu chorób somatycznych. Zmaganie się dziecka z chorobą : percepcja i rozumienie bólu przez dzieci, dziecko wobec cierpienia, urazowość zabiegów medycznych i ich znaczenie dla psychiki dziecka. Dziecko w obliczu śmierci: rozumienie śmierci przez dzieci, dziecko w opiece paliatywnej.
Ćwiczenia: Wybrane zaburzenia rozwoju i zachowania: ADHD, zaburzenia lękowe i zaburzenia nastroju, zaburzenia odżywiania, uzależnienia, w tym uzależnienia behawioralne. Dziecko w chorobie onkologicznej: Etapy chorowania i leczenia; psychologiczne i medyczne problemy w trakcie diagnozy i leczenia. Problemy psychologiczne związane z konsekwencjami leczenia i chorowania. Powikłania leczenia. Umieranie i śmierć: problemy medyczne i psychologiczne. Rodzina chorego paliatywnie dziecka: problemy psychologiczne rodziców i rodzeństwa. Rola pedagoga w sytuacji diagnozy, leczenia i śmierci. Problematyka żałoby.
Wykład, dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne, praca z tekstem, praca z filmem.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Egzamin: zaliczenie pisemne. ćwiczenia: aktywność na zajęciach, kolokwium i/lub praca pisemna/projektowa. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i ćwiczeń.
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. (2018). Uzależnienia Behawioralne. Warszawa PWN.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 20-04-2022 19:43)