SylabUZ
Course name | History of Philosophy |
Course ID | 08.1-WH-KP-HF-S16 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Culture studies |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit |
Zasadniczym celem zajęć jest prezentacja i analiza poglądów wybranych filozofów od starożytności do pierwszej połowy XIX w. włącznie. W obszarze tym realizowane są cele szczegółowe, tj.: zapoznanie z terminologią filozoficzną kolejnych epok, z rozwojem myśli filozoficznej i głównymi jego etapami, ze związkami między filozofią a kulturowym kontekstem epoki. Dodatkowym celem jest wyrobienie umiejętności porównywania różnych systemów filozoficznych i opisywania ich.
brak
Wykład obejmuje podstawowe zagadnienia filozofii w przeglądzie historycznym i problemowym od filozofii greckiej, przez filozofię rzymską, myśl średniowiecza, renesansu, nowożytności, aż do myślicieli pokantowskich, reprezentantów klasycznego idealizmu niemieckiego. Prócz głównych epok, nurtów i ich przedstawicieli omówione będą podstawowe problemy filozofii w ich historycznym rozwoju. Szczególny nacisk położony będzie na uniwersalne zagadnienia filozofii oraz problemy etyki.
Treść wykładów uzupełniona podczas ćwiczeń, na które składa się przede wszystkim analiza tekstów źródłowych stanowiących egzemplifikację zagadnień poznanych podczas wykładów.
Różne formy wykładu (informacyjny, problemowy, konwersatoryjny, syntetyczny); w ramach ćwiczeń: różne formy pracy nad tekstem (interpretacja, dyskusja nad tekstem).
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład: egzamin pisemny.
Ćwiczenia: uczestnictwo w zajęciach, aktywny udział w dyskusjach i wykazanie się znajomością lektur i umiejętnością argumentacji; końcowy test.
Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-3, różne wydania.
Frederick Copleston, Historia filozofii, t. 1-7, różne wydania.
Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 21-04-2022 11:12)