SylabUZ

Generate PDF for this page

Analysis of Media Discourse - course description

General information
Course name Analysis of Media Discourse
Course ID 15.1-WH-PKI-ADM-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Culture studies
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Available in specialities Przemysł kreatywny w internecie
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marcin Sieńko
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotów jest wypracowanie umiejętności krytycznego interpretowania przekazów medialnych. Głównym punktem odniesienia będą tu koncepcje dyskursu, w szczególności Krytyczna Analiza Dyskursu. Studenci zapoznają się z modelami humanistycznymi wykorzystującymi kategorię dyskursu, oraz nauczą się wykorzystywać ją w praktyce, w celu rozumienia treści medialnych oraz dostrzegania ich dyskursywnych uwarunkowań oraz narzucanych przez media strategii interpretacji. Przy okazji wspólnej analizy przekazów medialnych, studenci będą mieli okazję zastosować nabytą wiedzę w praktyce. 

Prerequisites

Brak. 

Scope

  1. Dyskurs jako kategoria filozoficzna. 
  2. Analiza dyskursu jako strategia metodologiczna. Przegląd najważniejszych wariantów (formalistyczny, retoryczny, funkcjonalistyczny, KAD).  
  3. Pozajęzykowe uwarunkowania komunikacji — psychologia, socjologia i polityka komunikacji. 
  4. Krytyczna Analiza Dyskursu. 
  5. Dyskursy medialne — jak komunikują media. 
  6. Analiza na wybranych przykładach przekazów medialnych. 

Teaching methods

Praca z tekstem medialnym. Analiza treści. Dyskusja. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Egzamin w formie pisemnego testu. 

Recommended reading

  1. D. Howarth, Dyskurs, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.
  2. J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, PWN, Warszawa 2010.
  3. A. Duszak, N. Fairclough, Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków, Universitas 2008.

Further reading

  1. N. Fairclough, Media discourse, Arnold, London 1995.
  2. J. Blommaert, Discourse: a critical introduction, CUP, Cambridge 2005.
  3. M. Lisowska-Magdziarz, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.

Notes


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 21-04-2022 11:12)