SylabUZ

Generate PDF for this page

Historia kobiety europejskiej - course description

General information
Course name Historia kobiety europejskiej
Course ID 08.3-WH-K-HKE-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Culture studies
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Available in specialities Gender studies i tożsamość płci
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Daria Janiszewska-Sieńko
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit

Aim of the course

Przedmiot ma za zadanie ukazanie dziejów kobiety europejskiej, jej roli w przemianach politycznych, społecznych i kulturowych w Europie od najstarszych cywilizacji po czasy współczesne. Przedmiot będzie koncentrował się na zaprezentowaniu głównych ról kobiety od wizerunku czarownicy, kapłanki, wojowniczki, po intelektualistkę i twórcę.

Prerequisites

Brak

Scope

Wykłady:

1) Rola kobiet w epoce brązu. Od kapłanki do Amazonki. Wizerunek kobiet w mitach grecko-rzymskich; 2) Pozycja kobiety w starożytnej Grecji na przykładzie Safony, Deotymy, Aspazji; 3) Wpływ kobiet na wielką politykę w okresie hellenistycznym; 4) Kobieta w sztuce grecko-rzymskiej; 5) Życie codzienne Greczynek i Rzymianek; 6) Wizerunek Rzymianki w epoce królewskiej i republikańskiej; 7) Cesarzowe rzymskie od Liwii do Julii Domny; 8) Wzrost znaczenia kobiety w epoce triumfu chrześcijaństwa. Cesarzowe zmierzchu cesarstwa i pierwsze święte i męczennice; 9) Królowe i wieszczki barbarzyńskiej Europy; 10) "Władza kobiet" w Cesarstwie Bizantyńskim; 11) Znaczenie księżniczek i królowych w średniowiecznej Europie; 12) Życie codzienne średniowiecznej kobiety; 13) Żony Henryka VIII i rola kobiet w Anglii epoki Tudorów; 14) Boudika w tradycji elżbietańskiej i wiktoriańskiej Anglii.

Ćwiczenia:

1) Kobiety strażniczki domowego ogniska; 2) Kobiety władczynie i wojowniczki; 3) Kobiety pióra; 4) Kobiety w polityce; 5) Kobiety organizatorki życia społecznego; 6) Kapłanki; 7) Naukowczynie; 8) Prezentacje wybranych postaci kobiecych z dziejów Europy.

 

Teaching methods

Podstawowymi metodami kształcenia są:

wykład: wykład problemowy.

ćwiczenia: rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem nad tekstem źródłowym i tekstem naukowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest:

Wykład: obecność na zajęciach oraz zaliczenie egzaminu.

Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 3 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji i prezentacji referatu. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność w dyskusji, 1 – za prezentację referatu. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach konsultacji lub sprawdzianu.

egzamin: egzamin ustny składający się z odpowiedzi na trzy pytania obejmuje problematykę z zakresu tematycznego przedmiotu.

Recommended reading

  1. Janiszewska-Sieńko D., Wieszczka w świecie starożytnych Germanów. Studium porównawcze, Studia Podlaskie T. 27, 2019, s. 7-23.
  2. Strzelczyk J., Pióro w wątłych dłoniach: o twórczości kobiet w dawnych wiekach : początki (od Safony do Hroswity), Warszawa 2007.
  3. Strzelczyk J., Pióro w wątłych dłoniach: o twórczości kobiet w dawnych wiekach. T. 2, Rozkwit (od Murasaki Shikibu do Małgorzaty Porete), Warszawa 2009.

Further reading

  1. Brown P., Ciało i społeczeństwo. Mężczyźni, kobiety i abstynencja seksualna we wczesnym chrześcijaństwie, Kraków 2006.
  2. Chaunu P., Cywilizacja wieku oświecenia, Warszawa 1989.
  3. Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa 1993.
  4. Duby G., Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 2002.
  5. Flacelière R., Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa, Warszawa 1985.
  6. Freisenbruch A., Pierwsze damy antycznego Rzymu, Warszawa 2017.
  7. Grimal P., Miłość w starożytnym Rzymie, Warszawa 2005.
  8. Grimal P., Pamiętniki Agryppiny czyli żądza władzy, Warszawa 1999
  9. Hamman A.G., Życie codzienne pierwszych chrześcijan, Warszawa 1990.
  10. Hamman A.G., Życie codzienne w Afryce Północnej w czasach św. Augustyna, Warszawa 1989.
  11. Historia ciała t. 1, Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello Georges, Gdańsk  2011.
  12. Historia życia prywatnego, Od renesansu do oświecenia, t. 3, red. R. Chartier,  Wrocław 2005.
  13. Historia życia prywatnego, Od I wojny światowej do naszych czasów, t. 5, red. P. Aries, G. Duby, Wrocław 2006.
  14. Historia życia prywatnego, Od rewolucji francuskiej do I wojny światowej, t. 4, red. M. Perrot, Wrocław 2006.
  15. Historia życia prywatnego. Od Cesarstwa Rzymskiego do roku tysięcznego, t. 1, red. P. Veyne  Wrocław-Warszawa 2005.
  16. Historia życia prywatnego. Od Europy feudalnej do renesansu, t. 2, red. G. Duby, Wrocław 2005.
  17. Hiuzinga J., Jesień średniowiecza, Warszawa 1992.
  18. Kulesza R., Starożytna Sparta, Poznań 2003.
  19. Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1994.
  20. Makowiecka E., Sztuka grecka, Warszawa 2008.
  21. Makowiecka E., Sztuka rzymska, od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010.
  22. Marrou H.I., Historia wychowania w starożytności, Warszawa 1969.
  23. Mireaux E., Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej, Warszawa 1962.
  24. Ranke-Heinemann U., Eunuchy do raju. Kościół katolicki a seksualizm, Gdynia 1995.
  25. Świderkówna A., Życie codzienne w Egipcie w czasach greckich papirusów, Warszawa 1983.
  26. Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1988 i n.
  27. Wipszycka E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.

Notes


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 21-04-2022 11:12)