SylabUZ

Generate PDF for this page

Gender in Popular Culture - course description

General information
Course name Gender in Popular Culture
Course ID 08.9-WH-K-GKP-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Culture studies
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Available in specialities Gender studies i tożsamość płci
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Szczap
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami teorii i praktyki gender w odniesieniu do sposobów przejawiania się stereotypowych ról kobiet i mężczyzn w kulturze popularnej, ze szczególnym uwzględnieniem wizerunków płci upowszechnianych przez wydawnictwa i media masowe. Wykształcenie umiejętności analizowania tekstów kultury z perspektywy gender i posługiwania się koncepcją kulturowej tożsamości płci w ich interpretacji, a także podwyższenie świadomości funkcjonowania w kulturze popularnej dyskryminujących obie płci stereotypów.

Prerequisites

brak

Scope

Pojęcie gender - wprowadzenie do gender studies. Gender w baśniach i bajkach oraz ich współczesnych popularnych wersjach na przykładzie romansów wydawnictwa Harlequin. Rozwój wysokonakładowej prasy dla kobiet. Pojęcie popfeminizmu i charakterystyczne cechy kobiecej literatury popularnej na przykładach. Gender w teatrze: „Testosteron” jako przykład uwikłania mężczyzn w dyskurs feministyczny i „Tiramisu” jako popfeministyczna odpowiedź na „Testosteron”. Gender w kinie – przypadek Jane Campion i Małgorzaty Szumowskiej. Gatunki kobiece i męskie w telewizji. Gender w cyberprzestrzeni: style komunikacji on-line.

Teaching methods

metody interakcyjne, kształtujące umiejętności pracy w zespole i kreatywnego rozwiązywania problemów, w tym dyskusja panelowa; praca z tekstem źródłowym

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie prezentacji.

Recommended reading

 

  1. Gender w humanistyce, red. M. Radkiewicz, Kraków 2001.
  2. Gender - film - media, red. E. Oleksy, E. Ostrowska, Kraków 2001.
  3. Gender - kultura - społeczeństwo, red. M. Radkiewicz, Kraków 2002.
  4. I. Iwasiów, Gender dla średnio zaawansowanych, Warszawa 2004.
  5. Kobiety, feminizm i media, red. E. Zierkiewicz, I. Kowalczyk, Poznań – Wrocław 2005.

 

Literatura

Further reading

  1. Simone de Beauvoir, Druga płeć, Warszawa 2003.
  2. A. Graff, Świat bez kobiet, Warszawa 2001.
  3. Gender - teatr - dramat, red. A. Kuligowska-Korzeniewska i M. Kowalska, Kraków 2001.
  4. Siostry i ich Kopciuszek, red. E. Graczyk, M. Graban-Pomirska, Gdynia 2002

 

Notes


Modified by dr Agnieszka Szczap (last modification: 24-04-2022 18:11)