SylabUZ

Generate PDF for this page

Kobiety w filozofii - course description

General information
Course name Kobiety w filozofii
Course ID 08.1-WH-KP-KF
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Culture studies
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 5
Available in specialities Gender studies i tożsamość płci
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Lilianna Kiejzik
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest odnalezienie w materiale historii filozofii kobiet – twórczyń traktatów filozoficznych lub po prostu funkcjonujących w przestrzeni filozofii, a w twórczości filozofów-mężczyzn – zagadnień tzw. kwestii kobiecej, czyli odnoszących się do problematyki równości płci albo po prostu wypowiedzi o kobietach. Proponuję zatrzymać się nad postaciami np. Hypatii z Aleksandrii (IV w.), Hildegardy z Bingen (XII w.), Elżbiety de Boheme i Anne Conwey (XVII w.), Katarzyny II (XVIII w.), Heleny Bławatskiej (XIX w.), Simone de Beauvoir, Anny Tumarkin i Hannah Arendt (XX w.) oraz Polek w filozofii, np. Stefanii Wolickiej (XIX/XX w.). Jeśli chodzi o mężczyzn filozofów wypowiadających w "kwestii kobiecej", to ciekawe są poglądy: Sokratesa, Platona i Demokryta (V w. p.n.e.), Cycerona (I w.), Piotra Abelarda  (XI w.), J.J. Rousseau (XVII w.), Włodzimierza Sołowjowa (XIX w.), emancypacyjne projekty Henryka Struvego (XIX/XX w.), czy Polaka - Leona Petrażyckiego (XX w.).

Prerequisites

Bez wymagań wstępnych.

Scope

Przedmiot obejmuje czas całej historii filozofii, od starożytności po współczesność.

Teaching methods

Dyskusja z uczestnikami zajęć, praca z tekstami źródłowymi, praca ze źródłami cyfrowymi, elementy wykładu autorskiego. Przygotowanie wystąpień, prezentacji w programie PowerPoint. Uogólnień dokonuje prowadzący zajęcia.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1.      Punkty za aktywność (przygotowanie prezentacji lub wystąpienia)

2.      Krytyczne notatki o tekstach źródłowych

 

Recommended reading

1. G. Menage, Histoire des femmes philosophes, Paris 2006.

2.     Gilmore D.D, Mizoginia czyli męska choroba, przeł. J. Morgański, Kraków 2003,

4.     Kiejzik L., Kobiety w filozofii. Filozofowie o kobietach, Zielona Góra 2012,

5.     Kiejzik L., Kobiety w filozofii rosyjskiej. Filozofowie rosyjscy o kobietach, Zielona Góra 2021.

Further reading

1.      Aliti A., Dzika kobieta, przeł. E. Ptaszyńska-Sadowska, Gdynia 1996,

2.      Bogucka M., Gorsza płeć, Warszawa 1975,

3.      Stadnik K., Wójtowicz A., Anielice czy diablice?, Warszawa 2009

4.      Twardowska K., Cesarzowe bizantyńskie, Kraków 2009,

5.      Utrio K., Córki Ewy: historia kobiety europejskiej, Warszawa 1998,

6.      Winniczuk L., Kobieta w starożytności, Lwów 1935.

Notes


Modified by prof. dr hab. Lilianna Kiejzik (last modification: 09-05-2022 12:09)