SylabUZ

Generate PDF for this page

Social pedagogy - course description

General information
Course name Social pedagogy
Course ID 05.7-WP-PSP-PedS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest umiejętność  definiowania i opisywania środowisk wychowawczych przez studenta, rozpoznawania problemów w nich występujących. Student również umie rozpoznać i wyjaśnić zakres oddziaływań wychowawczych środowisk kształtujących życie jednostek i grup społecznych. Student potrafi przedstawić działania pedagoga społecznego w różnych obszarach  – edukacji, opieki, pracy socjalnej oraz animacji społeczno – kulturalnej. Student umie wskazać, jakie instytucje socjalne i kulturalne wspierają rozwój dzieci i młodzieży oraz ludzi dorosłych. Student potrafi analizować zjawiska wpływające na życie społeczne tj.: bezrobocie, bezdomność, ubóstwo, emigracja zarobkowa czy medialna dominacji form spędzania czasu wolego.

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości.

Scope

Problematyka wykładów:

Pedagogika społeczna i jej problematyka. Rozwój pedagogiki społecznej w Polsce. Przyczyny wyodrębnienia się pedagogiki społecznej. Zadania, zakres i działy pedagogiki społecznej. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej. Czołowi przedstawiciele pedagogiki społecznej. Konteksty metodologiczne pedagogiki społecznej. Związki pedagogiki społecznej z innymi dyscyplinami, w tym z pedagogiką opiekuńczo-wychowawczą, specjalną oraz szkolną. Przemoc jako zjawisko społeczne dotykające również szkołę; niepełnosprawność jako problem społeczny, w tym integracja dzieci w szkołach powszechnych; zjawisko samotności; żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby; czas wolny współcześnie; starość jako problem społeczny.

Problematyka ćwiczeń:

Metody i techniki badań stosowanych w pedagogice społecznej. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne, szkoła, zakład pracy. Problemy współczesnego społeczeństwa: ubóstwo i bezdomność jako zjawisko i problem społeczny; wybrane zagadnienia bezrobocia; agresja i nietolerancja w placówkach edukacyjnych; emigracja zarobkowa i jej społeczne skutki; medialna dominacja form spędzania czasu wolnego.

 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z książką, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: Wykłady kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny lub ustny (w zależności od prowadzącego wykłady) z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi na pytania.
Zaliczenie z ćwiczeń: Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:  ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.
Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Za zgodą prowadzącego zajęcia student może odrobić zajęcia na których nie był uczestnicząc w zajęciach z inną grupą.

Studenci którzy mają przyznany tryb  indywidualnej organizacji studiowania są zobowiązani zgłosić się do prowadzącego zajęcia w ciągu dwóch tygodni od przyznania im IOS-u celem uzgodnienia indywidualnych warunków zaliczenia.

Recommended reading

  1. Lalak D., Pilch T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999.
  2. Marynowicz-Hetka E. i in. (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka: stan i perspektywy, Łódź 1998.
  3. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa 2007.
  4. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2006.
  5. Przecławska A. (red.), Pedagogika społeczna; kręgi poszukiwań, Warszawa 1996.
  6. Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
  7. Cannan C., Berry L., Lyons K., Social work and Europe, 1992.

Further reading

  1. Cichosz M., Pedagogika społeczna w latach 1945-2005, Toruń 2007.
  2. Gorniakowska E., Radziewicz-Winnicki A. (red.), Pedagogika społeczna, Katowice 1999.
  3. Kawula S. (red.), Studia z pedagogiki społecznej, Olsztyn 1996.
  4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.

Notes


Modified by dr Anna Korlak-Łukasiewicz (last modification: 09-04-2022 11:37)