SylabUZ

Generate PDF for this page

Clinical psychology - course description

General information
Course name Clinical psychology
Course ID 12.2-WP-PSP-PsK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
  • dr Marcin Florkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii klinicznej, pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych, poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji i pomocy. 

Opanowanie umiejętności rozpoznawania najczęściej pojawiających się zaburzeń psychicznych (zaburzenia nastroju, zaburzenia osobowości, zaburzenia lękowe, zaburzenia seksualne, zaburzenia dzieci i młodzieży). Podstawy pomocy psychologicznej.

Prerequisites

Zaliczenie kursu z Wprowadzenia do psychologii.

Scope

Treść wykładów:

Norma psychologiczna. Pojęcie normy. Definicje nienormalności. Pojęcie zdrowia psychicznego. Klasyfikacja zaburzeń. Wyjaśnianie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych. Podejście psychodynamiczne. Podejście poznawczo-behawioralne. Podejście biologiczne. Psychologia humanistyczna. Psychopatologia ogólna. Zaburzenia spostrzegania. Zaburzenia pamięci, myślenia, uczuciowości, świadomości. Specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. Teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego. Specyficzne problemy związane z zaburzeniami okresu dzieciństwa. Psychopatologia rozwojowa. Rola rodziny w procesie tworzenia sie zaburzeń. Zaburzenia osobowości. Diagnozowanie. Rozwój zaburzeń. Grupy zaburzeń. Zaburzenia psychotyczne. Schizofrenia.  Poglądy historyczne. Symptomy. Deficyty funkcjonowania. Źródła podatności. PTSD. Charakterystyka zaburzeń po stresie urazowym. Przebieg. Podatność. Leczenie. Zaburzenia nastroju: Depresja: objawy, mechanizmy cierpienia w depresji, przyczyny depresji, rodzaje depresji, leczenie, strategie zaradcze przeciw obniżaniu się nastroju. Zaburzenia lękowe: Strach i lęk, fobia, panika, zaburzenia obsesyjno-kompulsywneTerapia zaburzeń psychicznych. Historyczne i współczesne kierunki terapii. Metody terapeutyczne. Skuteczność psychoterapii. Uzależnienie
Treść ćwiczeń:
Podstawowe zagadnienia dotyczące psychologii klinicznej dzieci i młodzieży oraz psychopatologii rozwojowej. Zaburzenia eksternalizacyjne: ADHD , ADD, zaburzenia zachowania i zachowania opozycyjno-buntownicze. Zaburzenia internalizacyjne: Depresja dzieci i młodzieży. Samobójstwa. Zaburzenia lękowe. Autoagresja i celowe samouszkadzanie. Uogólnione zaburzenia rozwoju: autyzm, upośledzenie umysłowe. Zaburzenia odżywiania: anoreksja i bulimia. Zaburzenia nawyków i wydalania: moczenie, zanieczyszczanie się kałem. Leczenie dzieci po urazach psychicznych: najistotniejsze aspekty terapii, podstawowy proces terapii, stany warunkowane urazem. Kontakt terapeutyczny, warunki skutecznej pomocy, interwencja kryzysowa.
 

Teaching methods

Wykład i ćwiczenia.

Wykład konwersatoryjny. Aktywne metody pracy z grupą: prezentacje multimedialne, analiza przypadków.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test pisemny i praca pisemna.
Zaliczenie ćwiczeń: Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Każdy student zobowiązany jest do wykonania analizy przypadku oraz zaliczeniu testu z wiedzy.
Ocena końcowa: Ocena końcowa jest wypadkową ocen z zaliczenia wykładów i ćwiczeń. Nie ma możliwości uzyskania pozytywnej oceny z wykładów bez wcześniejszego uzyskania zaliczenia z ćwiczeń oraz nie ma możliwości uzyskania zaliczenia przedmiotu w wypadku nieobecności w wymiarze przekraczającym 30% czasu zajęć.
 

Recommended reading

1. Carson R.C., Hooley J.M, Mineka S. (2017). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.
2. Seligmann M., Walker, E., Rosenhan, D. (2017), Psychopatologia. Gdańsk: GWP.
3. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.
4. Cierpiałkowska L. (2018). Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Further reading

1. Sterling, J., Hellewell, J. (2005).  Psychopatologia. Gdańsk: GWP.
2. Belin S. (2002). Schizofrenia. Gdańsk: GWP.
3. O’Connor, R., Sheehy. N. (2001). Zrozumieć samobójcę. Gdańsk: GWP.
4. Rachman, S. (2001). Zaburzenia lękowe. Gdańsk: GWP.

Notes


Modified by dr Marcin Florkowski (last modification: 25-04-2022 22:54)