SylabUZ

Generate PDF for this page

Wsparcie społeczne - course description

General information
Course name Wsparcie społeczne
Course ID 14.5-WP-PSP- WS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Dostarczenie podstawowej wiedzy z zakresu wsparcia formalnego i nieformalnego i znaczenia jego poczucia dla prawidłowego funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych.

Prerequisites

Wiedza z zakresu poradnictwa

Scope

Wykłady:

  • Sposoby definiowanie wsparcia społecznego, rodzaje wsparcia społecznego);
  • Interwencja kryzysowa jako przykład wsparcia społecznego;
  • Poradnictwo jako przykład wsparcia społecznego;
  • Opieka i pomoc jako wsparcie (różnice pomiędzy opieką a pomocą);
  • Nieadekwatność i nieskuteczność wsparcia społecznego; Internetowe grupy wsparcia społecznego 

Ćwiczenia:

  • Identyfikowanie rodzajów wsparcia społecznego w różnych działaniach społecznych (oraz w przekazach medialnych);
  • Poszukiwanie zasobów w trakcie udzielania wsparcia; Instytucje wsparcia społecznego

Teaching methods

wykład konwencjonalny, wykład problemowy,  praca z książką, praca z dokumentem źródłowym,
metoda przypadków, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda
problemowa, burza mózgów

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • wykłady: kolokwium w formie testu (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)
  • ćwiczenia: zadanie problemowe do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – prezentacja treści wraz z zaangażowaniem grupy do pracy; ocena bardzo dobra – prezentacja treści na odpowiednim przykładzie i zaangażowaniem grupy do pracy)

Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

 

Recommended reading

  1. Hajduk B., Hajduk E., (2006), O rodzajach pomocy, Kraków. 
  2. Hetherington A., (2004), Wsparcie psychologiczne w służbach ratowniczych, Gdańsk. 
  3. Kaniasty K., (2001), Dynamika wsparcia społecznego w kontekście stresu społeczności, [w:] Psychologia społeczna w zastosowaniach, (red.) K. Lachowicz-Tabaczek, Wrocław. 
  4. Sęk H., Cieślak R., (red.), (2004), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa. 
  5. Sutton C., (2004), Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk. 
  6. J.Greenstone, S.Leviton, Interwencja kryzysowa, Sopot 2004
  7. J. McLeod, Counselling Skills: A Practical Guide for Counsellors and Helping Professionals, Open University Press, 2011
  8. Terrance L. Albrecht, Mara B. Adelman, Communicating Social Support,  SAGE Publications, 1987

Further reading

  1. E.Kennedy, S.Charles, Jak pomagać dobrą radą. Poradnik. Kraków 2010,
  2. A.Giedrojć, Internetowe (anty)poradnictwo dla anorektyczek [w:] Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, pod red. D.Zielińskaiej-Pękał, Zielona Góra 2009

Notes


Modified by dr Marcin Szumigraj (last modification: 21-04-2022 23:43)