SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru: (A) Zamachy stanu - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru: (A) Zamachy stanu
Course ID 14.1--Poli2P-PDW ZS-S20
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Political Studies
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Ratke-Majewska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest: (1) analiza wybranych przypadków zamachów stanu, wsparta o teoretyczną podbudowę odkrywającą ich istotę; (2) przedstawienie danego wydarzenia w szerszym kontekście – przyczyn i skutków, reakcji międzynarodowych, stabilizacji systemu ustanowionego przez zamach i późniejszej jego zmiany, różnorodnych ocen przewrotu, a także rozliczenia win i upamiętniania – służące pobudzeniu dyskusji; (3) rozpatrzenie konkretnych zamachów stanu przez pryzmat wydarzeń i procesów zachodzących na świecie, przyczyniające się do zrozumienia złożoności świata społeczno-politycznego.

Prerequisites

Brak.

Scope

Zamach stanu w ujęciu definicyjnym, charakterystyka zamachu stanu; przewrót majowy (1926); rewolucja meksykańska i zamachy stanu w Meksyku (1910-1920); zamach na Hitlera (20 lipca 1944), wojskowy zamach stanu na Kubie i dyktatura Fulgencio Batisty (1952), rewolucja kubańska (1956-1959), przejęcie władzy na Kubie przez Fidela Castro (1959) i rewolucja boliwijska Che Guevary, zamach stanu w Iranie (1953) oraz irańska rewolucja islamska (1978-1979), zamach stanu w Chile (1973) i junta Augusto Pinocheta, rewolucja goździków w Portugalii (1974), nieudana próba zamachu stanu i masakry na tle etnicznym w Burundi (1993), arabska wiosna (2010–2012), Euromajdan (2013-2014), zamach stanu w Mjanmie (2021).

Teaching methods

Przedstawienie efektów analizy konkretnych przypadków w formie referatów wygłaszanych podczas zajęć; praca z materiałem audiowizualnym; praca z tekstem; praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

W celu uzyskania zaliczenia zajęć należy:

1) przygotować referat, przedstawić prowadzącemu rozszerzony konspekt wypowiedzi (z bibliografią!) oraz poprowadzić dyskusję w ramach referatu;

2) uczestniczyć aktywnie w zajęciach (praca w grupach, praca z tekstem, uczestnictwo w dyskusjach).

Recommended reading

Bankowicz Marek, Zamach stanu. Studium teoretyczne, Kraków 2009.

Durschmied Erik, Najsłynniejsze rewolucje i zamachy stanu, Warszawa 2017.

Luttwak Edward N., Zamach stanu. Podręcznik, Warszawa 2017.

Malaparte Curzio, Zamach stanu, Dom Wydawniczy Duet, Toruń 2004.

Further reading

Zgodna z tematem referatu.

Notes

Brak.


Modified by dr Piotr Pochyły (last modification: 20-04-2022 15:09)