SylabUZ
Course name | Przedmiot do wyboru: (A) Zamachy stanu |
Course ID | 14.1--Poli2P-PDW ZS-S20 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Political Studies |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest: (1) analiza wybranych przypadków zamachów stanu, wsparta o teoretyczną podbudowę odkrywającą ich istotę; (2) przedstawienie danego wydarzenia w szerszym kontekście – przyczyn i skutków, reakcji międzynarodowych, stabilizacji systemu ustanowionego przez zamach i późniejszej jego zmiany, różnorodnych ocen przewrotu, a także rozliczenia win i upamiętniania – służące pobudzeniu dyskusji; (3) rozpatrzenie konkretnych zamachów stanu przez pryzmat wydarzeń i procesów zachodzących na świecie, przyczyniające się do zrozumienia złożoności świata społeczno-politycznego.
Brak.
Zamach stanu w ujęciu definicyjnym, charakterystyka zamachu stanu; przewrót majowy (1926); rewolucja meksykańska i zamachy stanu w Meksyku (1910-1920); zamach na Hitlera (20 lipca 1944), wojskowy zamach stanu na Kubie i dyktatura Fulgencio Batisty (1952), rewolucja kubańska (1956-1959), przejęcie władzy na Kubie przez Fidela Castro (1959) i rewolucja boliwijska Che Guevary, zamach stanu w Iranie (1953) oraz irańska rewolucja islamska (1978-1979), zamach stanu w Chile (1973) i junta Augusto Pinocheta, rewolucja goździków w Portugalii (1974), nieudana próba zamachu stanu i masakry na tle etnicznym w Burundi (1993), arabska wiosna (2010–2012), Euromajdan (2013-2014), zamach stanu w Mjanmie (2021).
Przedstawienie efektów analizy konkretnych przypadków w formie referatów wygłaszanych podczas zajęć; praca z materiałem audiowizualnym; praca z tekstem; praca w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
W celu uzyskania zaliczenia zajęć należy:
1) przygotować referat, przedstawić prowadzącemu rozszerzony konspekt wypowiedzi (z bibliografią!) oraz poprowadzić dyskusję w ramach referatu;
2) uczestniczyć aktywnie w zajęciach (praca w grupach, praca z tekstem, uczestnictwo w dyskusjach).
Bankowicz Marek, Zamach stanu. Studium teoretyczne, Kraków 2009.
Durschmied Erik, Najsłynniejsze rewolucje i zamachy stanu, Warszawa 2017.
Luttwak Edward N., Zamach stanu. Podręcznik, Warszawa 2017.
Malaparte Curzio, Zamach stanu, Dom Wydawniczy Duet, Toruń 2004.
Zgodna z tematem referatu.
Brak.
Modified by dr Piotr Pochyły (last modification: 20-04-2022 15:09)