SylabUZ

Generate PDF for this page

Statistical Methods in Scientific Research - course description

General information
Course name Statistical Methods in Scientific Research
Course ID 06.9-WM-BHP-D-10_19
Faculty Faculty of Mechanical Engineering
Field of study Occupational Health and Safety
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ryszard Matysiak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Uzyskanie podstawowej wiedzy dotyczącej metod statystycznych i umiejętności ich stosowania w badaniach naukowych obejmujących typowe problemy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Prerequisites

Scope

Wykład:

W1. Populacje i próby jednej zmiennej. Podstawowe parametry: średnia arytmetyczna, modalna, geometryczna i harmoniczna, mediana, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności.

W2. Zmienne losowe jednowymiarowe i ich rozkłady. Rozkłady skokowe i ciągłe. Funkcje gęstości rozkładu i dystrybuanta. Omówienie rozkładów zero-jedynkowego, dwumianowego, Poissona, normalnego.

W3. Rozkłady z próby. Oceny parametrów. Posługiwanie się tablicami rozkładów.

W4. Odczytywanie z tablic rozkładów i tworzenie tablic rozkładów przy pomocy wybranych aplikacji komputerowych.

W5. Populacje i próby dwóch zmiennych. Kowariancja i korelacja. Badanie regresji liniowej.

W6. Wnioskowanie statystyczne na podstawie testów istotności.

W7. Wnioskowanie statystyczne na podstawie przedziałów ufności.

W8. Elementy planowania pomiarów.

Laboratorium:

L1. Wykonanie analizy statystycznej w postaci obliczenia podstawowych parametrów statystycznych takich jak: średnia arytmetyczna, modalna, geometryczna i harmoniczna, mediana, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności.

L2. Wykonanie wybranych doświadczeń losowych i wykonanie analizy parametrów rozkładów skokowych. Porównanie uzyskanych wyników z wartościami teoretycznymi.

L3. Wykonanie analizy statystycznej na podstawie podanych przykładów doświadczalnych dotyczących rozkładu Poissona i rozkładu normalnego oraz  porównanie otrzymanych wyników z wartościami teoretycznymi.

L4. Tworzenie tablic rozkładów przy pomocy wybranych aplikacji komputerowych.

L5. Obliczanie współczynnika korelacji dla dowolnie dobranych wyników pomiarów. Wykonanie wykresów zależności dwóch zmiennych.

L6. Analiza regresji liniowej na podstawie wybranych wyników doświadczalnych.

L7. Wykonanie wnioskowania statystycznego na podstawie testów istotności.

L8. Wykonanie wnioskowania statystycznego na podstawie przedziałów ufności.

Teaching methods

Wykład: informacyjny, wykład problemowy, pokaz.

Laboratorium: wykonanie i prezentacja zadań laboratoryjnych, dyskusja problemowa

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie w formie ustnej

Laboratorium: ocena wykonanych zadań, bieżąca kontrola na zajęciach.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z laboratorium i wykładu.

Recommended reading

  1. https://openstax.org/details/books/introductory-statistics
  2. https://openstax.org/details/books/introductory-business-statistics
  3. https://openstax.org/details/books/statistics
  4. Szydłowski H., Pracownia fizyczna wspomagana komputerem, PWN 2003.

Further reading

  1. Oktaba W.: Elementy statystyki matematycznej i metodyka doświadczalnictwa, PWN Warszawa, 1980.

Notes


Modified by dr inż. Tomasz Belica (last modification: 01-04-2022 11:39)