SylabUZ

Generate PDF for this page

Electronic forms of supporting scientific research - course description

General information
Course name Electronic forms of supporting scientific research
Course ID 05.9-WP-PEDD-EWBN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Available in specialities Events and cultural management - theatre profile, Pre-school and primary education, Speech therapy, Protective and educational pedagogy and prevention, Social assistance and sociotherapy, Resocialization with targeted therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jacek Jędryczkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

  • opanowanie podstawowej wiedzy na temat możliwości stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w pracy badawczej.
  • nabycie umiejętności organizowania i prowadzenia badań naukowych oraz analizy ich wyników z zastosowaniem ICT.
  • ukształtowanie postaw etycznego i odpowiedzialnego prowadzenia badań ze szczególnym uwzględnieniem zasad anonimizacji wyników badań realizowanych z zastosowaniem narzędzi ICT.

Prerequisites

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotów studiów: technologie informacyjne lub informatyka,
Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych uzyskaną w ramach zajęć z proseminarium dyplomowego.

Scope

Problematyka wykładu
Psychologiczne i pedagogiczne teorie nauczania – uczenia się z zastosowaniem mediów.
Rola i miejsce mediów w procesach poznawczych – możliwości, perspektywy i zagrożenia medialne. Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) a metody, techniki i narzędzia badawcze. Narzędzia Big Data jako nowoczesna forma niejawnej obserwacji. Bezpieczeństwo i ochrona danych oraz respektowanie prawa autorskiego w opracowaniach elektronicznych.

Problematyka laboratorium
Badania naukowe z zastosowaniem narzędzi ICT – definicje.
Podstawowe zagadnienia: szyfrowanie danych (materiałów badawczych oraz wyników badań); synchronizacja danych z dyskiem sieciowym. Metadane a anonimizacja wyników badań w różnych typach plików. Pozyskiwanie danych z różnych źródeł; skanowanie OCR oraz narzędzia do zamiany mowy na tekst. Rejestracja materiałów badawczych w formie plików graficznych, nagrań audio i wideo oraz ich przetwarzanie i interpretacja; Ankieta elektroniczna jej przygotowanie oraz interpretacja wyników badań. Prezentacja wyników badań.

Teaching methods

  • wykład konwersatoryjny i problemowy z zastosowaniem prezentacji multimedialnych i symulacji,
  • pokaz, demonstracja (np. z zastosowaniem narzędzi do prezentacji pulpitu nauczyciela lub studenta pozostałym odbiorcom w pracowni komputerowej),
  • ćwiczenia audytoryjne: dyskusja, metoda projektów (projekt praktyczny), rozwiazywanie zadań, dyskusja,
  • ćwiczenia laboratoryjne: analiza, projektowanie i realizacja dokumentów elektronicznych i nagrań, wykonywanie obliczeń i wykresów.
  • praca z książką oraz kursem multimedialnym (na platformie i stronie internetowej przedmiotu),
  • zajęcia zdalnie (e-learning oraz blended learning) - korzystanie z platformy oraz multimedialnych kursów online prowadzącego.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratoria
Próg zaliczenia każdego zadania nie mniej niż 55-60% punktów. Zaliczenie laboratoriów wymaga: pozytywnego zaliczenie wszystkich podlegających ocenie testów, zadań i projektów. Oceny cząstkowe z laboratorium nie są zaokrąglane. Ocena końcowa z laboratoriów jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych i jest zaokrąglana do wartości przewidzianych w regulaminie studiów wg progów punktowych: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0.

Wykłady
Próg zaliczenia nie mniej niż 55-60% punktów. Ocenę z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0;

Ocena końcowa
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z laboratorium i wykładu obliczoną z wartości przed ich zaokrągleniem. Uzyskana w ten sposób wartość podlega zaokrągleniu do wartości przewidzianych w regulaminie studiów.

Recommended reading

  1. Bryman A., Social Research Methods, wyd. Oxford University Press, Oxford 2021.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010.
  3. Łobocki M., Wprowadzenie do Metodologii Badań Pedagogicznych, Kraków 2010.
  4. Jędryczkowski J., EFWBN – strona przedmiotu (po wybraniu: roku, nazwy przedmiotu i grupy): https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html

Further reading

  1. Jędryczkowski J., JJ Kursy - edukacyjny kanał YouTubewww.youtube.com/c/JJKursy
  2. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  3. Jędryczkowski J., Publikacjehttps://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html
  4. Jędryczkowski J., Learning strategies when using online multimedia courses, W: red. E. Baron-Polańczyk, ICT in Educational Design Processes, Materials, Resources – KEGA Edition, Vol. 14, s.41-50, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2019.
  5. Siemieniecki B., (red.), Pedagogika medialna tom 1 i 2, Warszawa 2008.
  6. McFedries P. Excel. Wykresy, analiza danych, tabele przestawne. Gliwice 2015.

Notes

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny stronie prowadzącego: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy lub w planie zajęć po wybraniu odpowiedniego Classroomu.


Modified by dr Jacek Jędryczkowski (last modification: 16-04-2022 21:45)