SylabUZ

Generate PDF for this page

Metody pracy z grupą - course description

General information
Course name Metody pracy z grupą
Course ID 14.9-WP-PEDD-MPZG
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Available in specialities Social assistance and sociotherapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Pogłębienie wiedzy na temat prowadzenia  zajęć grupowych o charakterze edukacyjnym, ogólnorozwojowym, z wykorzystaniem metod aktywnych i warsztatowych;

Poznanie schematów i procedur pracy z grupą, perspektywy procesu grupowego w kontekście zastosowania różnych podejść teoretycznych.

Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i nazywania podstawowych mechanizmów rządzących dynamiką grupy, ćwiczenie umiejętności identyfikowania ról grupowych uczestników, pogłębienie umiejętności korzystania z wiedzy źródłowej na temat metod i technik prowadzenia grup, oraz rozwijanie umiejętności twórczej pracy przy tworzeniu narządzi pomocnych do prowadzenia zajęć grupowych oraz współpracy z innymi osobami współuczestniczącymi w procesie rozwoju i wychowania

Prerequisites

Znajomość zasad pracy grupy, umiejętności interpersonalne

Scope

Wykłady:

  1. Rodzaje grup,
  2. Etapy pracy grupowej,
  3. Modele pracy grupowej,
  4. Dynamika procesu grupowego;
  5. Trudne sytuacje w grupie

Ćwiczenia:

  1. Różne metody pracy z grupą:
    • metody poznawania grupy („lodołamacze”);
    • metody pobudzające twórcze myślenie;
    • metody konstruktywnego rozwiązywania problemów,
    • metody efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie,
    • metody prowadzenia dyskusji w grupie (umiejętność prezentacji własnego zdania),
    • metody rozpoznawania i nazywania uczuć,
    • metody wyrażania napięcia emocjonalnego (złości); odreagowania napięcia emocjonalnego i fizycznego,
    • ćwiczenia na koncentracje uwagi,
    • "przerywniki” – ćwiczenie na podniesienie aktywności grupy

Teaching methods

Wykład - prezentacje, wykład, dyskusja grupowa

Ćwiczenia - praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, metody aktywizujące pracę w grupie, metody warsztatowe

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: obecność, aktywność na zajęciach, udział w dyskusji

Ćwiczenia: projekt do opracowania przez studentów i poprowadzenie części z zajęć z wykorzystaniem opracowanych propozycji

Ocena z przedmiotu

Ocena końcowa  jest średnią arytmetyczną ocen z opracowania prezentacji oraz z umiejętności poprowadzenia części zajęć z wykorzystaniem opracowanych projektów

Recommended reading

  1. A.Hardingham Praca w zespole, Petit, Warszawa 1998
  2. Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Jedność 2010
  3. M.Jachimska, Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, 1994
  4. J.Rojewska, Grupa bawi się i pracuje cześć II, 2000
  5. Węglarz, Będkowska, Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży, 2020

Further reading

  1. S.Mika, Psychologia społeczna, PWN, Warszaw 1984
  2. E.Aronson, T.D.Wilson, R.M. Akert Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1997

Notes


Modified by dr Daria Zielińska-Pękał (last modification: 09-04-2022 23:43)