SylabUZ

Generate PDF for this page

Work style training in resocialization and therapy - course description

General information
Course name Work style training in resocialization and therapy
Course ID 05.6-WP-PEDD-TSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Available in specialities Resocialization with targeted therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Monika Kaczmarczyk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 45 3 27 1,8 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze specyfiką pracy resocjalizacyjnej oraz terapeutycznej. Uwrażliwienie oraz zwrócenie uwagi na specyfikę pracy w instytucjach totalnych oraz w środowisku otwartym, ze wskazaniem różnych form, metod, technik i narzędzi przydatnych w oddziaływaniach resocjalizacyjnych.

Prerequisites

Opanowanie modeli korygowania zachowań i radzenia sobie w trudnych sytuacjach relacyjnych prezentowanych w ramach przedmiotów z zakresu pedagogiki oraz resocjalizacji.

Scope

Praca z osadzonymi w instytucjach totalnych

  1. Przepisy określające wykonywanie kary pozbawienia wolności, tymczasowego aresztowania.
  2. Badania osobopoznawcze w oddziaływaniach penitencjarnych.
  3. Oddziaływania penitencjarne w systemie programowanego oddziaływania oraz w systemie terapeutycznym.
  4. Prognoza kryminologiczno-społeczna.
  5. Teoretyczne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności w warunkach izolacji więziennej.
  6. Postępowanie ze skazanym zidentyfikowanymi z nurtem drugiego życia w wiezieniu - podkultura więzienna.
  7. Postępowanie regulaminowe i prawne wobec skazanych dokonujących samouszkodzenia.
  8. Postępowanie ze skazanym uzależnionymi od alkoholu, środków psychoaktywnych, chorymi na AIDS i HIV

 

Praca ze sprawcami przemocy

  1. Typologie i klasyfikacje sprawców przemocy seksualnej oraz sposoby ich działania.
  2. Określanie celów w pracy ze sprawcami przemocy i z rodziną.
  3. Techniki pracy ze sprawcą przemocy – model behawioralno-poznawczy.
  4. Charakterystyka i rozpoznawanie mechanizmów przemocy seksualnej w rodzinie – interwencja kryzysowa.
  5. Sytuacje trudne w kontakcie diagnostycznym ze sprawcą przemocy – techniki i strategie postępowania.
  6. Sposoby radzenia sobie z emocjami w kontakcie ze sprawcą przemocy, ofiarą i rodziną.
  7. Recydywa przestępców seksualnych i profilaktyka nawrotów.
  8. Kontrola społeczna nad sprawcami przestępstw seksualnych.

Teaching methods

Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę końcową złożą się dwie oceny cząstkowe. Pierwszą student uzyska za przygotowanie do zajęć i aktywności na zajęciach, druga uzyskana zostanie w wyniku testu.

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego.
Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali:
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2

Studenci, którzy uzyskali zgodę na IOS zobowiązani są do kontaktu z prowadzącym zajęcia, uzupełnienia wiedzy i tematów, które są omawiane podczas zajęć. Dodatkowo zobligowani są do przygotowania dwóch prac pisemnych\prezentacji multimedialnych oraz zaprezentowania ich wykładowcy.

Dopuszczalna jest jedna nieobecność, każda kolejna powinna być konsultowana z prowadzącym.

Recommended reading

  1. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Arche, Gdańsk 2003
  2. Marczak M.,Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Impuls, 2013
  3. Kieszkowska A., Inkluzyjno-katalaktyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
  4. Pratt C., Gau J., Franklin T.W., Key Ideas in Criminology and Criminal Justice, Sage, London 2011.

Further reading

Notes


Modified by dr Monika Kaczmarczyk (last modification: 19-04-2022 22:45)