Events and cultural management - theatre profile, Pre-school and primary education, Speech therapy, Protective and educational pedagogy and prevention, Social assistance and sociotherapy, Resocialization with targeted therapy
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
dr Magdalena Zapotoczna
dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
15
1
9
0,6
Exam
Class
15
1
9
0,6
Credit with grade
Aim of the course
Zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami pedagogiki porównawczej, strategiami przemian edukacyjnych i polityką oświatową Unii Europejskiej. Przygotowanie studentów do analizy porównawczej wybranych systemów edukacji w kontekście problemów i zjawisk o charakterze globalnym.
Prerequisites
Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu i antropologii kulturowej. Znajomość dawnych i współczesnych teorii i nurtów wychowania. Wiedza o funkcjonowaniu nauczyciela (wychowawcy, opiekuna) w zawodzie.
Scope
Geneza i główne koncepcje pedagogiki porównawczej. Rola pedagogiki porównawczej w systemie nauk. Strategie reform oświatowych na świecie. Efektywne systemy szkolne (konfiguracja wschodnio-azjatycka, konfiguracja anglosaska, konfiguracja skandynawska). Współczesne przemiany systemów edukacyjnych w świecie (autonomia szkoły, praca nad programami szkolnymi i ewaluacja) i tendencje rozwojowe systemów edukacyjnych na świecie. Wybrane aspekty międzynarodowych badań porównawczych (PISA, TIMSS, PIRLS, TALIS). Prezentacja i analiza wybranych systemów edukacyjnych (USA, Japonia, Szwecja, Finlandia, Niemcy, Polska).
Teaching methods
Wykłady – wykład, pokaz.
Ćwiczenia – dyskusja, metody problemowe, metody ekspresyjne.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu.
Ćwiczenia
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest kolokwium pisemne lub ustne.
Ocena końcowa
Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.
Recommended reading
Dziewulak D., Systemy szkolne Unii Europejskiej, Warszawa 1997.
Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne: studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Kraków 2011.
Gmerek T., Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, Poznań-Leszno 2007.
Grzybowski P., Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości, Kraków 2009.
Herbst M., Herczyński J., Levitas A., Finansowanie oświaty w Polsce – diagnoza, dylematy, możliwości, Warszawa 2009.
Kupisiewicz C., Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa 1994.
Leppert R., red., Edukacja w świecie współczesnym: wybór tekstów z pedagogiki porównawczej, Kraków 2000.
Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza, Kraków 2014.
Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły: szkice z teorii szkoły, Warszawa 2003.
Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków 2010.
Pachociński R., Pedagogika porównawcza: podręcznik dla studentów pedagogiki, , Białystok 1995.
Prucha J., Pedagogika porównawcza: podręcznik akademicki, Warszawa 2004.
Śliwerski B., red., Pedagogika, T. II, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, Gdańsk 2006.
Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji: dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Warszawa 2009.
Wojnar I., Bogaj A., Kubin J., Strategie reform oświatowych na tle porównawczym, Warszawa 1999.
Further reading
Gromkowska-Melosik A., Gmerek T., Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków2008.
Hörner W., Szymański M.S., red., Transformacje oświatowe a europejskie perspektywy, Warszawa 1998.
Ładyżyński A., Edukacja w krajach rozwiniętych: skrypt dla studentów pedagogiki porównawczej, Stalowa Wola 1999.
Małachowski R., Pedagogika w Europie i na świecie: bibliografia pedagogiczna 1989-1998, Warszawa-Zielona Góra 2004.
Nowosad I., Autonomia szkoły publicznej w Niemczech: poszukiwania – konteksty – uwarunkowania, Zielona Góra 2008.
Pachociński R., Oświata i praca w erze globalizacji, Warszawa 2006.
Pachociński R., Strategie reform oświatowych na świecie, Warszawa 2003.
Pachociński R, Oświata XXI wieku: kierunki przeobrażeń, Warszawa 1999.
Rabczuk W., Szkolnictwo prywatne w świecie, Warszawa 2000.