SylabUZ

Generate PDF for this page

Education and Educational Policy - course description

General information
Course name Education and Educational Policy
Course ID 05.5-WP-PEDD-OPE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Available in specialities Pre-school and primary education
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Edyta Kahl-Łuczyńska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Ukazanie, wyjaśnienie i ocena problemów oświaty i polityki edukacyjnej w okresie ograniczonej suwerenności Polski; zapoznanie z tendencjami przemian zachodzących w ideach oraz modelu kształcenia i wychowania pod wpływem transformacji ustrojowej; ukazanie oraz scharakteryzowanie zmian w szkolnictwie w wyniku reformy szkolnej 1999 roku, ze szczególnym uwzględnieniem celów i założeń edukacji poszczególnych szczebli szkolnictwa, dylematów  związanych z ich realizacją oraz koncepcji modernizacyjnych projektu reformy; przedstawienie polityki edukacyjnej w Polsce w świetle unijnych uwarunkowań; rozpoznanie, nakreślenie i ocena głównych tendencji w przyjmowanych aktualnie rozwiązaniach edukacyjnych oraz ukazanie ich społecznych konsekwencji.

Prerequisites

Znajomość podstawowych zagadnień z historii wychowania, pedagogiki, współczesnych tendencji w organizacji i kierowaniu placówkami edukacyjnymi.

Scope

Polityka oświatowa – istota, cele, obszary zainteresowań. Typy polityki oświatowej.Oświata i polityka edukacyjna w ładzie monocentrycznym. Przemiany w oświacie i polityce edukacyjnej w czasach transformacji ustrojowej – obszary patologii i kryzysu, postulaty i koncepcje zmian. Reforma oświatowa z 1999 roku – zmiany w założeniach, podstawach formalno-prawnych,  organizacyjnych i merytorycznych edukacji  przedszkolnej, szkole podstawowej i gimnazjum. Struktura i zasady funkcjonowania systemu oświatowego w wybranych krajach UE. Polityka kadrowa – status, prawa i obowiązki nauczyciela, wymagania kwalifikacyjne. Polityka oświatowa Unii Europejskiej. Związkowa organizacja nauczycielska – historia, podstawy formalno-prawne działalności, cele i zadania, obszary działalności. Aktualne problemy oświaty i polityki edukacyjnej. Wybór problematyki przez studentów.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie na ocenę na podstawie  systematycznego uczestnictwa w wykładach, przeprowadzenia części wykładu w formie prezentacji oraz kolokwium.

Recommended reading

  1. Kahl E., Rozważania nad edukacją w Polsce Ludowej, w: Problemy nowoczesnej edukacji. Tom II-III, pod red. E. Sadowskiej, W. Sztumskiego, Częstochowa 2013. 
  2. Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J., Polityka oświatowa, Studia BAS Nr 2(22), Warszawa 2010.
  3. Przyszczypkowski K., Polityka oświatowa samorządów, Studia BAS Nr 2(22), Warszawa 2010.
  4. Wiśniewski J., Polityka oświatowa Unii Europejskiej, UW, Warszawa 2016.
  5. https://www.portaloswiatowy.pl/zmiany-w-prawie-oswiatowym-540
  6. http://ec.europa.eu/education/policy/school_pl
  7. https://men.gov.pl/wspolpraca-miedzynarodowa/unia-europejska/edukacja-w-ue.html
  8. http://reformaedukacji.men.gov.pl/

Further reading

  1. Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji: konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz 2000.
  2. Jak organizować edukację w szkole podstawowej?, Warszawa 2008.
  3. E. Kahl, Oświata w ładzie monocentrycznym (na przykładzie Polski Ludowej), w: Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych, tom polski, red. E. Anhalt, D. Stępkowski, Warszawa 2012.
  4. Klus-Stańska D., Sensy i bezsensy wczesnej edukacji, Olsztyn 2005.
  5. Waśko P., Wrońska M., Zduniak A., red., Polski system edukacji po reformie 1999 roku: stan, perspektywy, zagrożenia, Poznań-Warszawa 2005.
  6. Guerrero-Nieto, Carmen Helena; Quintero, Alvaro,  Elementary School Teachers in Neoliberal Times: The Silent Voices That make Educational Policies Work, PROFILE: Issues in Teachers' Professional Development, v23 n1 2021

Notes


Modified by dr Marcin Szumigraj (last modification: 24-04-2022 12:17)