SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of Educational Work - course description

General information
Course name Methodology of Educational Work
Course ID 05.5-WP-PEDD-MPOW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Available in specialities Pre-school and primary education
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Elżbieta Turska
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie i adekwatne, refleksyjne zastosowanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej; rozwijanie umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy oraz indywidualnych potrzeb wychowanków; rozwijanie umiejętności aktywizowania uczniów w oparciu o poznane metody i formy pracy; rozwijanie umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej (scenariusze zajęć); uświadomienie indywidualnych zasobów i ograniczeń w pracy opiekuńczo-wychowawczej; rozwijanie umiejętności interpersonalnych potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

 

Prerequisites

Podstawy pedagogiki i psychologii ogólnej.

Scope

Wprowadzenie do pracy z grupą: ustalenie kontraktu grupowego. Zasady funkcjonowania grup, zasady integracji grupy, dynamika rozwoju grupy. Podstawowe problemy komunikacji w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Bariery komunikacyjne i ich znaczenie w procesie wychowania. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. Agresja, asertywność, uległość w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Wykorzystanie zachowań asertywnych w relacjach wychowawczych. Budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o relacje w grupie. Wzmacnianie poczucia własnej wartości. Rozwijanie umiejętności współpracy i rozwiązywania konfliktów. Rozwijanie umiejętności twórczego myślenia. Dokumentacja w pracy opiekuńczo-wychowawczej.Samodzielna realizacja zajęć wychowawczych według przygotowanych scenariuszy.

Teaching methods

Praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, praca z książką, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną, która jest średnią ocen: 1) ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć wychowawczych (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich do tematu metod i form pracy, innowacyjność, twórczość) (30%), 2) ocena samodzielnie realizowanych zajęć wychowawczych w wyznaczonej grupie (kryteria oceny: adekwatność doboru metod i form pracy z grupą; przemienność aktywności, tempa pracy, form organizacyjnych, realizacja postawionych celów, zastosowanie założeń etycznych w pracy z grupą) (30%), 3) ocena aktywnego udziału w zajęciach (40%).

Ocena końcowa

Oceną końcowa jest ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: wybrane zagadnienia teorii, metodyki i praktyki opiekuńczo-wychowawczej, Zielona Góra 2009.
  2. Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Zielona Góra 2007.
  3. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. XI, Zielona Góra 2009.
  4. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii: scenariusze zajęć wychowawczych, programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków, T. X, Zielona Góra 2008.
  5. Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, T. XII, Zielona Góra 2011.
  6. Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo - wychowawczej. Podręcznik akademicki. Opole 2015.
  7. Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce 1999.

Further reading

  1. N.Branden , 6 filarów poczucia własnej wartości, Łódź 2006.
  2. Dąbrowska-Jabłońska I., red., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.
  3. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994.
  4. Kamińska U., Metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej, Katowice 2002.
  5. Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa 2007.
  6. Nęcka E., Trening twórczości: podręcznik dla psychologów, pedagogów, nauczycieli, Kraków 1998. Schenk C., Relaksacja-sposób na stres, Warszawa 1996.
  7. Oyster C.K., Grupy, Poznań 2002.
  8. Vopel K., Jak pobudzić kreatywność grupy, Kielce 2003.

Notes


Modified by dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (last modification: 19-04-2022 09:02)