SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogical diagnosis of gifted and creative children - course description

General information
Course name Pedagogical diagnosis of gifted and creative children
Course ID 05.0-WP-PEDD-DPDZT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Available in specialities Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / Wspieranie dzieci w rozwoju zdolności
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu diagnozy dzieci zdolnych i twórczych (istota, rodzaje zdolności i twórczości oraz metody diagnozowania dzieci zdolnych, uzdolnionych i twórczych). Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Scope

Rola oceny i ewaluacji w edukacji. Metody diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych (identyfikacja zespołowa, indywidualna, rodziców i nauczycieli). Metody i techniki diagnozy pedagogicznej dzieci twórczych (myślenia, zachowania, postaw, języka, procesu twórczego). Wykorzystanie wybranego narzędzia badawczego do diagnozy dzieci i interpretacji uzyskanych wyników badań.  Badanie aspektów istotnych dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Opieka pedagogiczna nad osobami zdolnymi i twórczymi.

Teaching methods

Praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne, wykorzystywanie narzędzi badawczych

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie prezentacji do wybranego zagadnienia/prac w grupach, aktywnej obecności, wyboru odpowiedniego narzędzia badawczego, przeprowadzenia nim diagnozy oraz zinterpretowania pozyskanych wyników.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium.

Recommended reading

  1. Limont  W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot 2010.
  2. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001.
  3. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.
  4. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
  5. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Further reading

  1. Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.
  2. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  3. Magda-Adamowicz, Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym: źródła, koncepcja, identyfikacje, Toruń 2015.
  4. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010
  5. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość -perspektywy rozwoju, Białystok 2003.
  6. Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 29-04-2022 08:30)