SylabUZ

Generate PDF for this page

Intercultural Education - course description

General information
Course name Intercultural Education
Course ID 05.9-WP-PEDD-EDMK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Available in specialities Events and cultural management - theatre profile
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi ideami, koncepcjami i problemami edukacji międzykulturowej. Przygotowanie do planowania i realizowania działań z  zakresu edukacji międzykulturowej.

 

Prerequisites

Znajomość podstawowych właściwości  i metod procesu wychowania  oraz wiedza na temat kulturowych podstaw edukacji i wychowania.

Scope

Wykłady

  • Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele
  •  Dylematy społeczeństw wielokulturowych i związane z nimi zadania edukacyjne.
  • Zróżnicowanie kulturowe w Polsce
  •  Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej; 
  • Komunikacja międzykulturowa  - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia). 
  • Wielokulturowość  w badaniach empirycznych.

Ćwiczenia

  •  Koncepcje i sposoby pracy  w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej; 
  • Wyzwania społeczeństwa wielokulturowego - analiza zjawisk;
  • Praktyka edukacji międzykulturowej - analiza przypadków;
  • Projektowanie działań edukacji międzykulturowej.

 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – autorskie prezentacje projektów studentów, praca w grupach, analiza przypadku,

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Podstawą oceny z wykładu jest egzamin w formie testu z progami punktowymi (91-100% = 5,0; 85-90% = 4,5; 75-86% = 4,0; 68-74% = 3,5; 55-67% = 3,0; 0-54% = 2).

Ćwiczenia

Ocena z ćwiczeń to średnia arytmetyczna ocen za: prezentację wybranego zjawiska/problemu charakterystycznego dla społeczeństwa wielokulturowego lub dobrej praktyki z zakresu edukacji międzykulturowej; przygotowanie i zaprezentowanie koncepcji działań z zakresu edukacji międzykulturowej (konspekt); aktywność na zajęciach.  Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każdą następną student zobowiązany jest odrobić na konsultacjach dla studentów.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

  • Golka M., Imiona wielokulturowości, Warszawa 2010.
  • Edu­kacja w warunkach wielokulturowości – Konteksty społeczno-metodyczne, red.J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko , Gdańsk 2016.
  • Krüger-Potratz M., Interkulturelle Bildung. Eine Einführung, Münster/New York/ München/ Berlin 2005.
  • Kwiatkowska A., Wielokulturowość w ujęciu interdyscyplinarnym, Warszawa 2019.
  • Macrae C.N., Stangor Ch., Hewstone M., Streotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańsk 1999.

Further reading

  • Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji międzykulturowej, Kraków 2007.
  • Mosty zamiast murów. O komunikacji między ludźmi, red. J. Steward, Warszawa 2002.
  • Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa:  kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007.

Notes


Modified by dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (last modification: 05-04-2022 15:17)