Protective and educational pedagogy and prevention
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
30
2
18
1,2
Credit with grade
Aim of the course
Celem przedmiotu jest:
Przeanalizowanie ze studentami możliwie szerokiego spektrum współczesnych problemów dzieci i młodzieży, przyczyn ich występowania oraz strategii rozwiązywania.
Kształtowanie gotowości do poszukiwania optymalnych rozwiązań ważnych dla pedagogów współczesnych problemów dzieci i młodzieży.
Integrowanie wiedzy z zakresu różnych problemów dzieci i młodzieży w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań naprawczych.
Prerequisites
Brak wymagań.
Scope
Problematyka wykładów:
Dzieciństwo i młodość jako fazy w cyklu życia człowieka. Specyfika i uwarunkowania współczesnych zagrożeń i problemów dzieci i młodzieży.
Sens życia a depresje i samobójstwa wśród dzieci i młodzieży.
Dziecko w sieci – zagrożenia. Portale społecznościowe (Facebook) a komunikacja interpersonalna w stosunkach między dziećmi i młodzieżą.
Agresja i przemoc – wśród dzieci, młodzieży, w rodzinie.
Wczesna inicjacja seksualna w życiu dzieci i młodzieży. Zaburzenia odżywiania – anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się. Subkultury w życiu młodzieży
Zjawisko rywalizacji dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym („wyścig szczurów”).
Hazard w życiu dzieci i młodzieży. Nikotynizm, alkoholizm i narkomania wśród dzieci i młodzieży.
Mobbing i bullying w szkole. Zjawisko sponsoringu. Konflikt pokoleń – czy można go uniknąć?
Sytuacja dzieci i młodzieży podczas pandemii.
Problemy dzieci i młodzieży rozwodzących się rodziców.
Teaching methods
Wykład konwencjonalny z prezentacją slajdów, wykład z prezentacją multimedialną (power-point) połączony z elementami dyskusji.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady
Zaliczeniem wykładu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz kolokwium zaliczeniowe pisemne/ustne (wybór studenta) z progami punktowymi (wybór studenta). Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi.
Ocena końcowa
Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z wykładów.
Recommended reading
Anthony T. M., Dlaczego? Czyli samobójstwo i inne zagadnienia wieku dorastania, Warszawa 1994.
Carr A., Depresje i próby samobójcze wśród młodzieży, Gdańsk 2004.
Kanclerz, B (2020). Realizacja pomocy psychologiczno pedagogicznej w szkole założenia systemowe a rzeczywistość edukacyjna Problemy Opiekuńczo Wychowawcze, 3 16 25 DOI 10 5604 01 3001 0013 9122
Gajewska, G. G. (2021). Piecza zastępcza w pandemii w percepcji osób zaangażowanych w jej sprawowanie. Horyzonty Wychowania. W druku.
Gajewska G. G. (2020). Współczesne tendencje, problemy oraz wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków: OW "Impuls".
Gardian R., Zjawisko sponsoringu jako forma prostytucji kobiecej, Kraków 2010.
Harwas-Napierała B., Trempała J., red., Psychologia rozwojowa człowieka, T. III, Warszawa 2002.
Jablow M., Na bakier z jedzeniem: anoreksja, bulimia, otyłość, Gdańsk 2000.
Kolbowska A., Dopalacze, „Narkomania” 2009, 1.
Moszczyńska U., Pałyska M., Raduj J., Mobbing jako czynnik potęgujący przemoc w szkole, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego” 2002, 1-2.
Nowak A., Wysocka E., Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie: elementy patologii społecznych i kryminologii, Katowice 2001.
Prejs B., Subkultury młodzieżowe, bunt nie przemija, Katowice 2005.
Rola J., Depresja u dzieci, Kraków 2001.
Wysocka E., Doświadczanie życia w młodości: problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania, Katowice 2009.
Każdorazowo uaktualniana i dostarczana studentom
Further reading
Badora S., Mudrecka I., red., Strategie rozwiązywania problemów uzależnień, Opole 2006.
Birch A., Malim T., red., Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa 1998.
Cierpiałowska L., red., Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań 2006.
Dambach E.K., Mobbing w szkole: jak zapobiegać przemocy grupowej, Gdańsk 2003.
Ginowicz H., Hazardzista u psychoterapeuty – problem czy wyzwanie?, „Świat Problemów” 2004, 3.
Gleń M., Studentka szuka sponsora..., „Eurostudent” 2004, 96.
Jarosz M. Samobójstwa: ucieczka przegranych,Warszawa 2004.
Malczewski A., Stuzik M., Młodzież a substancje psychoaktywne, cz. 1, „Remedium” 2009, 7-8
Młodożeniec A., Janiak J., Uwarunkowania zachowań samobójczych dzieci i młodzieży, „Remedium” 2009, 7-8.
Olweus D., Mobbing fala przemocy w szkole: jak ją powstrzymać?, Warszawa 1989.
Orłowski S., Szkoła wobec agresji i przemocy, [w:] Profilaktyka w szkole: poradnik dla nauczycieli, red. B. Kamińska-Buśko, J. Szymańska, Warszawa 2005.
Każdorazowo uaktualniana i dostarczana studentom
Notes
Modified by dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (last modification: 22-04-2022 17:23)