SylabUZ

Generate PDF for this page

Theory and practice of vocational counselling - course description

General information
Course name Theory and practice of vocational counselling
Course ID 05.9-WP-PEDD-TPPZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Available in specialities Social assistance and sociotherapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marcin Szumigraj
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Student potrafi: zaprezentować współczesne stanowiska teoretyczne dotyczące kariery i procesu jej wspomagania; porównać i powiązać działania praktyczne w poradnictwie zawodowym z podstawami teoretycznymi; odnieść się krytycznie do celów i metod działania doradców zawodowych.

Prerequisites

teoria i praktyka poradnictwa, psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, socjologia ogólna.

Scope

Wykłady

Aktualne podstawy prawne poradnictwa kariery w Polsce. Koncepcja trzech etapów interwencji w doradztwie i poradnictwie zawodowym. Teorie cechy i czynnika, psychoanaliza i jej wpływ na poradnictwo kariery. Koncepcja Edwarda Bordina, wpływy psychologii rozwojowej na poradnictwo kariery – koncepcja Donalda Supera, teorie kognitywne – orientacja dynamiczna w poradnictwie kariery – podejście oparte na dylematach, wykorzystanie teorii chaosu w karierze, teoria „przypadków” Johna Krumboltza, podejście narracyjne w poradnictwie kariery.

Ćwiczenia

Konstruowanie kariery Jeana Guicharda, orientacja holistyczna w poradnictwie kariery. Koncepcja „creating the work you love” Ricka Jarow, „akcja ja” Joanny Zugmann i Wernera Lanthalera. Koncepcje socjologiczne w poradnictwie kariery. Poradnictwo grupowe – metoda edukacyjna, kurs inspiracji. Wybrane praktyki działania doradcy zawodowego: techniki autodiagnostyczne, bilans kompetencji, indywidualny plan działania, rola informacji zawodowej. Formy funkcjonowania poradnictwa kariery w szkołach i placówkach pracy z dziećmi i młodzieżą

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – prezentacja, poznawanie środowiska, dyskusja grupowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz przygotowanie referatu na wybrany temat w formie prezentacji

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Egzamin w formie testu z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu. Minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 60% poprawnych odpowiedzi.

Ocena końcowa

Oceną końcową z przedmiotu będzie średnia ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.
  2. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Kraków 2005.
  3. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu: przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.
  4. Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Zielona Góra 2006.
  5. Herr E..L., Cramer S.H., Planowanie kariery zawodowej, Warszawa 2001.
  6. Szumigraj M., Poradnictwo kariery, Warszawa 2011

Further reading

  1. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego dostępne na:  http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje
  2. Brzeziński Ł., Formy pracy doradcy zawodowego – wybrane wyniki badań własnych, Szkoła-Zawód-Praca. Półrocznik UKW 17(2019), Bydgoszcz
  3. Nota L., Rossier J., (red.), Handbook of Life Design:From practice to theory and from theory to practice, Toronto: Hogrefe, 2015

Literatura każdorazowo polecana przez prowadzącego

Notes


Modified by dr Marcin Szumigraj (last modification: 24-04-2022 15:40)