SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy gerontologii - course description

General information
Course name Podstawy gerontologii
Course ID 12.9-WP-PEDD-PG
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Available in specialities Social assistance and sociotherapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Niewiedział
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przekazanie  podstawowej wiedzy z zakresu gerontologii, kluczowych pojęć i mechanizmów prowadzących do zmian społeczno-demograficznych, starzenia się społeczeństw  oraz  konsekwencji indywidualnego i społecznego procesu starzenia się jednostki i społeczeństwa.

Prerequisites

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu psychologii ogólnej i  rozwoju człowieka w cyklu życia  oraz orientację teoretyczną w płaszczyźnie zjawisk społecznych zachodzących w rodzinie i społeczeństwie

Scope

Wykłady

Gerontologia społeczna – charakterystyka dyscypliny, wybrane teorie. Psychologiczne starzenie się człowieka; straty w starości i coping, starzenie się w teoriach ego. Historia starości w europejskim kręgu kulturowym. Faza starości w cyklu życia człowieka. Kryzysy w fazie starości.

Ćwiczenia

Człowiek stary w rodzinie. Relacje międzypokoleniowe w rodzinach. Poczucie jakości życia ludzi starych. Aktywność ekonomiczna człowieka starego. Zbiorowość ludzi starych w polskim społeczeństwie. Starość i ludzie starzy w społecznej świadomości. Demograficzne starzenie się ludności. Społeczne i ekonomiczne skutki starzenia się ludności. Sieć bezpieczeństwa socjalnego i polityki społeczna wobec ludzi starych.

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – praca z książką, klasyczna metoda problemowa, dyskusja panelowa, prezentacje.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Efekty kształcenia zostaną zweryfikowane poprzez sprawdzenie wiedzy w formie testu. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu.

Ćwiczenia

Zaliczenie z ćwiczeń student uzyska w wyniku obecności na zajęciach i oceny  merytorycznej aktywności na ćwiczeniach. Na ocenę merytoryczną aktywności składa się: znajomość zdanych treści merytorycznych, umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego i możliwości zaplanowania działań wspierających ludzi starych.

Ocena końcowa

Ocena ostateczna będzie średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Recommended reading

1.       Harwas-Napierała B., Trempała J., red., Psychologia rozwoju człowieka, T. II, Warszawa 2001.

2.       Turner S.J. i Helms D.B., Rozwój człowieka, Warszawa 1999.

3.       Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.

4.       Błędowski P., Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa 2002.

Further reading

1.       Szatur-Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000.

2.       Synak B., red., Polska starość, Gdańsk 2002.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 28-04-2022 21:09)