SylabUZ

Generate PDF for this page

Theoretical Aspects of Pre-School Pedagogy - course description

General information
Course name Theoretical Aspects of Pre-School Pedagogy
Course ID 05.1-WP-PPWM-TPEP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Available in specialities Pre-school and primary education
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

  1. Zapoznanie studentów z wybranymi teoriami człowieka jako podstawą pedagogiki przedszkolnej.
  2. Poszerzenie wiedzy studentów w zakresie wybranych zagadnień dotyczących edukacji przedszkolnej.
  3. Kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania swojej wiedzy w zakresie pedagogiki przedszkolnej
  4. Wdrażanie do samokształcenia i samooceny.

Prerequisites

Podstawowa wiedza w zakresie pedagogiki przedszkolnej i metodyki pracy w przedszkolu.

Scope

Wykłady:  Od perenializmu do pajdocentryzmu.  Teorie dziecka i dzieciństwa. Podmiotowość w edukacji przedszkolnej. Wychowanie moralne,  przez pracę i do czasu wolnego dziecka przedszkolnego. Style pracy nauczyciela przedszkola. Przedszkole miejscem przemocy symbolicznej. Teoria przemocy symbolicznej P. Bourdieau. Pojęcie przemocy symbolicznej. Przejawy przemocy symbolicznej w przedszkolu. Kategorie przemocy.

Ćwiczenia: Wybrane teorie człowieka jako podstawa pedagogiki i edukacji w dzieciństwie. Konstruktywizm, etnocentryzm, emancypacja, fenomenologiczna perspektywa pedagogiki. Optymalny model w wychowaniu małego dziecka. Wychowanie liberalne, autorytarne, demokratyczne. Paradygmaty edukacji – adaptacyjny, krytyczno-twórczy. Argumenty za i przeciw. Programy w edukacji dzieci. Pojęcie programu. Cechy programu (jasność, jawność, odpowiedzialność nauczyciela). Istota programowania edukacyjnego. Kryteria poprawności programu. Rodzaje programów edukacyjnych. Dokumenty regulujące edukację przedszkolną dzieci. Omówienie aktualnych dokumentów, raportów, ustaw regulujących pracę przedszkola. Kadra pedagogiczna przedszkoli i form przedszkolnych. Tendencje w podejściu do wychowawców dzieci w wieku przedszkolnym: rodzice – wychowawcami i nauczycielami własnych dzieci, zorganizowane formy opieki, zakłady kształcenia nauczycielek, wzrost poziomu wykształcenia nauczycieli przedszkola.

Teaching methods

Wykład – konwencjonalny, problemowy  i konwersatoryjny.

Ćwiczenia – praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów,  pozytywnie ocenionych projektów sytuacji edukacyjnych.

Ocena końcowa: Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń (50%) i wykładów (50%).

Recommended reading

  1. Bourdieau P., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001.
  2. Bruner J., Poza dostarczone informacje: studia z psychologii poznania, Warszawa 1978.
  3. Falkiewicz-Szult M., Przemoc symboliczna w przedszkolu, Kraków 2006.
  4. Lewowicki T., W stronę paradygmatu edukacji podmiotowej, „Edukacja” 1991, 1.
  5. Orłowska B.A., Olczak A., Program i podręcznik we wczesnej edukacji dzieci: wybrane zagadnienia, Gorzów 2011.
  6. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna: metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.
  7. Waloszek D., Program w edukacji dzieci: geneza, istota, kryteria, Warszawa 2005

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Further reading

  1. Olczak A., Między wolnością a powinnością w wychowaniu, „Wychowanie na Co Dzień” 2004, 9.
  2. Siarkiewicz E., Ostatni bastion, czyli jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola, Kraków 2000.
  3. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
  4. Waloszek D., Nauczyciel i dziecko: organizacja warunków edukacji przedszkolnej, Zielona Góra 1998.
  5. A. Nowak-Łojewska, A. Olczak, A. Soroka-Fedorczuk, Education of a youn child. Reflections, problems, experiences, Zielona Góra 2009.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 29-04-2022 08:49)