SylabUZ

Generate PDF for this page

Współczesne inspiracje poznawcze i badawcze pedagogiki - course description

General information
Course name Współczesne inspiracje poznawcze i badawcze pedagogiki
Course ID 05.0-WP-PEDD-WIPB
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Available in specialities Events and cultural management - theatre profile, Pre-school and primary education, Speech therapy, Protective and educational pedagogy and prevention, Social assistance and sociotherapy, Resocialization with targeted therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi, współczesnymi inspiracjami dla wiedzy i badań pedagogicznych

Doskonalenie umiejętności krytycznego, refleksyjnego analizowania sytuacji i zdarzeń szkolnych

Prerequisites

Podstawowa wiedza związana z pedagogiką i socjologią ogólną

Scope

Kulturowe podstawy edukacji – J. Bruner

Płynna rzeczywistość edukacji – Z. Bauman

Reprodukcja kulturowa i edukacyjna – P. Bourdieu

Wiedza i władza – M. Foucault

Kapitał społeczny – R. Putman, J. Coleman, P. Bourdieu

Pedagogika krytyczna/Opór edukacyjny – H. Giroux

Teaching methods

Dyskusja, Warsztat

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Indywidualna lub grupowa prezentacja oraz przeprowadzenie warsztatu na wybrany temat.

Recommended reading

  1. Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie A. Jasińska – Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, tom 1 – 2, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2006
  2. J. Bruner, Kultura edukacji, Wyd. Uniwersites, Warszawa 2006
  3. H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna, Wyd. Impuls, Kraków 2010
  4. Literatura wybrana przez studentkę/studenta

Further reading

  1. Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2007
  2. Matuchniak-Krasuska, Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010
  3. Sztompka P., Kapitał społeczny, Wyd. Znak, Kraków 2016

Notes


Modified by dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ (last modification: 21-04-2022 21:25)