SylabUZ

Generate PDF for this page

Praktyka socjoterapeutyczna 1 - course description

General information
Course name Praktyka socjoterapeutyczna 1
Course ID 05.9-WP-PEDD-PrSo1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Available in specialities Social assistance and sociotherapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Magdalena Zdaniewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 90 6 90 6 Credit with grade

Aim of the course

- Wykorzystanie przez studentów zdobytej wiedzy teoretycznej dotyczącej kompleksu zagadnień związanych z pomocą społeczną i socjoterapią  oraz weryfikacja tej wiedzy
- Uogólnienie umiejętności praktycznych zdobytych w czasie realizacji dotychczasowych zajęć  objętych programem studiów;
- Umiejętność samodzielnego rozwiązywania postawionych zadań w zakresie pomocy socjalnej i socjoterapii, a w rezultacie praktyczne przygotowanie do podjęcia pracy zawodowej;

- Zapoznanie studenta z zadaniami, formami i metodami pracy dydaktycznej szkoły i nauczyciela – socjoterapeuty, socjoterapeuty, obowiązującą go dokumentacją oraz opanowanie umiejętności jej sporządzania;

- Zapoznanie się  studenta z indywidualnymi sytuacjami podopiecznych danej placówki, którzy mają problemy z przestrzeganiem norm społecznych lub mają problemy z zakresu pomocy społecznej np. są uzależnieni od substancji psychoaktywnych oraz nabywanie umiejętności prowadzenia pracy socjoterapeutycznej z takimi osobami 

- Opanowanie umiejętności prowadzenia  i analizowania przez studenta zajęć socjoterapeutycznych z uczniami lub podopiecznymi placówki zagrożonymi niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanych społecznie oraz wnikliwa obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyk w placówce;
- Potencjalna weryfikacja analizy problemów zawartych w pracy dyplomowej studenta.

 

Prerequisites

1. Warunkiem rozpoczęcia praktyk jest wyrażenie zgody kierownictwo odpowiedniej placówki na odbycie praktyki według harmonogramu danego roku akademickiego (15 tygodni od pierwszego piątku października, przez wszystkie piątki semestru zimowego danego roku, po 6 h/dziennie) przez studenta w uzgodnionym zakresie i terminie oraz przekazanie Koordynatorowi praktyki z ramienia Uczelni odpowiednich dokumentów praktyki - porozumienie w sprawie praktyk w czerwcu przed rozpoczęciem praktyk.

2.Kompetencje kandydata – predyspozycje do pracy w różnych obszarach pomocy społecznej i socjoterapii tj.: komunikatywność, zaangażowanie w realizacje zadań, rzetelność, empatia.
 

Scope

W czasie trwania praktyki student zobowiązany jest do:


1.  Zapoznania się ze strukturą instytucji (w tym szkoły), funkcjami przez nią realizowanymi, formami i metodami pracy oraz jej statusem formalno-prawnym;
2.  Zapoznanie się ze specyfiką osób i rodzin korzystających z pomocy społecznej czy socjoterapii oraz ich potrzebami; a także poznanie nauczycieli, pracowników placówek organizujących pomoc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz prowadzoną przez nich dokumentacją (dziennik zajęć specjalistycznych, indywidualne programy terapii, indywidualne programy edukacyjno–terapeutyczne uczniów itp.);

3. Zapoznanie się osobami podlegającymi pracy dydaktycznej i  socjoterapeutycznej;

4. Obserwowanie zajęć socjoterapeutycznych i czynności socjoterapeuty oraz dokonywanie oceny przebiegu działań prowadzonych przez opiekuna praktyki;

5. Samodzielne realizowanie zleconych przez opiekuna zajęć socjoterapeutycznych;

6. Analiza i wyciąganie wniosków z prowadzonych zajęć oraz analiza współdziałania z opiekunem praktyk i nauczycielami;

7. Poznanie obiegu dokumentów w danej placówce;

8. Zapoznanie się z programami realizowanymi w danej placówce oraz instytucjami z nią współpracującymi;

9. Prowadzenie dziennika praktyk i dokumentów zleconych przez opiekuna praktyk.

 

Teaching methods

Klasyczna metoda problemowa, analiza dokumentów związanych z instytucją, hospitowanie działań podejmowanych przez placówkę, obserwacja, asystowanie pracownikom placówki, wywiady i rozmowy z osobami pracującym w placówce, samodzielne prowadzenie zajęć.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z praktyk:

- na studiach stacjonarnych student uzyskuje zaliczenie praktyk, gdy uczestniczył w spotkaniach dotyczących praktyk organizowanych przez osobę wyznaczoną jako koordynator Praktyk z ramienia Uczelni, dostarczył porozumienie w sprawie praktyk, odbył praktykę przez 15 tygodni zgodnie z  terminem praktyk podanych przez koordynatora praktyk z ramienia Uczelni i uzupełnił  dziennik praktyk oraz dostarczył pozytywną opinię z praktyk -  potwierdzającej ilość odbytych godzin praktyk i jej prawidłowy przebieg.

- na studiach niestacjonarnych student uzyskuje zaliczenie praktyk, gdy uczestniczył w spotkaniach dotyczących praktyk organizowanych przez osobę wyznaczoną jako Koordynatora Praktyk z ramienia Uczelni, dostarczył porozumienie w sprawie praktyk, odbył praktykę w takcie semestru trzeciego  danego roku akademickiego i uzupełnił  dziennik praktyk oraz dostarczył opinię z praktyk.

 

Ocena końcowa:  ocena wystawiona przez Opiekuna praktyk w placówce (pod warunkiem, iż wszystkie wyżej wymienione elementy zostały spełnione, a student rozlicza się z nich w ustalonych terminach,  jeśli nie ocena zostaje obniżona o stopień od oceny wystawionej przez Opiekuna praktyk)

Recommended reading

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (wraz z wszelkimi nowelami)

Further reading

Notes

Proponowane miejsca praktyk:

- Placówki pozaszkolne, prowadzące działalność opiekuńczo-wychowawczą i socjoterapeutyczną: świetlice edukacyjne i socjoterapeutyczne, zakłady poprawcze, ośrodki pomocy społecznej, domy dziecka, ośrodki szkolno-wychowawcze, szkolne schroniska młodzieżowe, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, pogotowia opiekuńczo-wychowawcze, środowiskowe domy samopomocy, stowarzyszenia i fundacje związane z działalnością socjoterapeutyczną;

- Odbycie praktyk u nauczycieli socjoterapii zatrudnionych w:

  • Młodzieżowych ośrodkach wychowawczych (MOW);
  • Młodzieżowych ośrodkach adaptacji społecznej (MOAS);
  • Młodzieżowe ośrodki socjoterapii (MOS);
  • Szkołach prowadzących zajęcia socjoterapeutyczne, w szkołach specjalnych funkcjonujących przy placówkach leczniczo-terapeutycznych i resocjalizacyjnych.


Modified by dr Magdalena Zdaniewicz (last modification: 13-04-2022 20:58)