Events and cultural management - theatre profile, Pre-school and primary education, Speech therapy, Protective and educational pedagogy and prevention, Social assistance and sociotherapy, Resocialization with targeted therapy
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Class
15
1
9
0,6
Credit with grade
Aim of the course
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi trendami badawczymi i zagadnieniami obecnymi w obszarze nauk społecznych, w tym szczególnie w dyscyplinie nauk socjologicznych.
Prerequisites
Brak wymagań wstępnych.
Scope
Globalizacja i jej skutki: blaski i cienie życia w zglobalizowanym świecie.
Procesy demograficzne i ich konsekwencje - migracje, starzenie się populacji.
Zmiana społeczna i zmiana kulturowa we współczesnym społeczeństwie: nowe typy społeczeństw, nowe style życia.
Współczesne problemy wykluczenia społecznego: bieda i ubóstwo, wykluczenie cyfrowe, wykluczenie społeczne ze względu na wiek.
Kulturowe skutki zmiany społecznej: płeć w przestrzeni prywatnej i publicznej.
Społeczne konteksty zmiany klimatu - nowe wyzwania dla społeczeństw XXI wieku.
Pandemia i jej globalne/lokalne skutki.
Młodzi dorośli we współczesnym świecie: wchodzenie w dorosłość z perspektywy klasycznej koncepcji big five w świetle danych demograficznych.
Wybrane zagadnienia z zakresu współczesnych trendów i procesów społecznych.
Teaching methods
Ćwiczenia – prezentacja i dyskusja.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Prezentacja indywidualna lub grupowa: ciekawy sposób prezentacji, odniesienie do literatury przedmiotu i badań, inicjowanie dyskusji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału; każdy ze studentów proponuje temat prezentacji w oparciu o zaproponowane przez prowadzącego zagadnienia. Ocena końcowa to ocena z ćwiczeń.
Recommended reading
Further reading
Domański H. (red.), Zmiana stratyfikacji w Polsce, Warszawa 2008.
Kaźmierczak - Kałużna I., W orbicie "500+". Funkcjonowanie ubogich rodzin wielodzietnych w warunkach zmiany polityki rodzinnej w Polsce., Kultura i Społeczeństwo, nr 4 2019.
Lisowski K., Perspektywy rozwoju demograficznego województwa lubuskiego - wybrane konsekwencje ekonomiczne i społeczne, W: Sytuacja demograficzna województwa lubuskiego jako wyzwanie dla polityki społecznej i gospodarczej, red. nauk. Józefina Hrynkiewicz, Alina Potrykowska . tom XI, Warszawa 2017.
Marczewska - Rytko M., Teoretyczne aspekty współczesnego populizmu, w: Krakowskie Studia Międzynarodowe, VIII/2011/nr.4.
Szaban D., Trzop B., Zapiski Lubuszan z czasów zarazy 2020. Pandemia koronawirusa w społeczeństwie globalnego ryzyka, Warszawa 2020.
a Humanistyczne AGH t. 16, nr 1, 7--2 2017.
Szaban D., Trzop B., Social Roles of Grandparents in an Ageing, Modern Society, w:, Horyzonty Wychowania: Codzienność w dobie pandemii, Vol. 20, No. 55.
Szczegóła L., Droga do wojny kulturowej. Ideologia "Dobrej Zmiany", Warszawa 2020.
Trzop B., Mężczyźni (nie)dzisiejsi: dylematy wokół współczesnych wzorców męskości, Zielona Góra 2019.
Trzop B., Szaban D., Jak żyć w antropocenie? Młodzi Polacy wobec zmian klimatycznych. Przypadek młodzieży z województwa lubuskiego, W: Mołodižna politika: problemi ta perspektivi = Youth Policy: Problems and Prospects,. / red. Svitlana Ščudlo et al. . No. 9, Drogobič-Legnicâ : Drohobych I. Franko State Pedag. Univ., The Witelon State University of Applied Sciences in Legnica, s. 20--30 , Legnica 2019.
Notes
Modified by dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (last modification: 03-04-2022 11:46)