SylabUZ

Generate PDF for this page

Jakość i efektywność procesów edukacyjnych - course description

General information
Course name Jakość i efektywność procesów edukacyjnych
Course ID 05.0-WP-PEDD-JEPE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Available in specialities Events and cultural management - theatre profile, Pre-school and primary education, Speech therapy, Protective and educational pedagogy and prevention, Social assistance and sociotherapy, Resocialization with targeted therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zdobycie przez studentów interdyscyplinarnej wiedzy opartej na najnowszych wynikach badań międzynarodowych dotyczących instytucjach edukacyjnych i procesów w nich zachodzących zorientowanych na jakość i efektywność. Wyeksponowanie procesów wewnątrzszkolnych oraz umiejętności ich interpretacji w perspektywie  efektywności i jakości procesów edukacyjnych ze szczególnym ukierunkowaniem na ich instytucjonalny wymiar i możliwości współtworzenia. Dotyczy to w równej mierze kontekstu, w którym funkcjonują instytucje edukacyjne jak i procesów tworzonych przez ludzi w ich ramach (uwarunkowania kontekstowe i uwarunkowania wewnątrzszkolne). Istotne jest tu zrozumienie, że jakość i efektywność tworzy splot różnych czynników, w których jedne silniej a inne słabiej je warunkują – ich rozpoznanie ma kluczowe znaczenie w procesie poprawy funkcjonowania edukacji formalnej w każdym kraju.

Prerequisites

Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu i antropologii kulturowej. Znajomość dawnych i współczesnych teorii i nurtów wychowania oraz systemów edukacyjnych na świecie. Wiedza o funkcjonowaniu nauczyciela (wychowawcy, opiekuna) w zawodzie.

Scope

Wokół pojęć: skuteczność – efektywność – jakość (w) edukacji.

U źródeł zainteresowania jakością i efektywnością edukacji (w tym analiza pojęć)

warunkowania zewnętrzne i wewnętrzne jakości i efektywności instytucji edukacyjnych.

Możliwości i ograniczenia uwarunkowań zewnętrznych.

Możliwości i ograniczenia uwarunkowań wewnętrznych (wewnątrzszkolnych).

Poziomy tworzenia i zabezpieczania jakości systemu edukacji (makro-mezo-mikro).

Modele efektywnych szkół.

Modele efektywnych systemów szkolnych.

Teaching methods

Dyskusja, warsztat

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu (w stałych grupach zadaniowych)

Indywidualny, pisemny projekt zintegrowanych działań zabezpieczających jakość i efektywność procesów edukacyjnych.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen otrzymanych z warsztatu, pracy pisemnej oraz dyskusji w czasie zajęć

Recommended reading

  1. J. Bruner, Kultura edukacji, Wyd. Uniwersites, Warszawa 2006
  2. Gromkowska-Melosik A., Elitarne szkolnictwo średnie. Między reprodukcją społeczno-kulturową a  ruchliwościa konkurencyjną, Poznań 2015.
  3. Karcz E., Teoria i praktyka zarządzania oświatą, Opole 2010.
  4. Kupisiewicz C., Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa 1994.
  5. Michalak. J. Przywództwo w zarządzaniu szkołą, ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/618/przywodztwo_w_zarzadzaniu_szkola.pdf
  6. Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły: szkice z teorii szkoły, Warszawa 2003.
  7. Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Kraków 2019
  8. Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków 2010.
  9. Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności, Toruń 2013.
  10. Śliwerski B., red., Pedagogika, T. II, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, Gdańsk 2006.
  11. Śliwerski B.Problemy współczesnej edukacji: dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Warszawa 2009.
  12. Seria Kultura szkoły, Wyd. Wolters Kluwer
  13. Seria Pedagogika Nauce i Praktyce, Oficyna Wydawnicza Impuls
  14. Literatura wybrana przez studentkę/studenta

Further reading

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 19-04-2022 09:01)