SylabUZ

Generate PDF for this page

Trening umiejętności społecznych w pracy nauczyciela i wychowawcy - course description

General information
Course name Trening umiejętności społecznych w pracy nauczyciela i wychowawcy
Course ID 05.6-WP-PEDD-TUS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Available in specialities Resocialization with targeted therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Artur Doliński
  • dr Monika Kaczmarczyk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Trening umiejętności społecznych ma na celu zdobycie lub udoskonalenie kompetencji oraz umiejętności interpersonalnych, wykorzystywanych w kontakcie z klientami, tj. uczniami, jak i wychowankami. Zakres tematyczny obejmuje obszary: etyka zawodu wychowawcy, komunikacja interpersonalna, radzenie sobie ze stresem, trening zastępowania agresji, asertywność,  poznanie specyfiki pracy w grupie, sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach i konfliktowych, dostosowywania tematyki, form i przebiegu zajęć do potrzeb grupy.  Celem jest też wskazanie specyficznych narzędzi relacyjnych dla obszaru kontaktu społecznego o charakterze wychowawczym, terapeutycznym i resocjalizacyjnym.

Prerequisites

Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki, psychologii. 

Scope

  1. Wprowadzenie do warsztatów. Idea treningu interpersonalnego. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w zawodzie wychowawcy. 
  2. Budowanie autorytetu w grupie.
  3. Mindfulness
  4. Role grupowe.
  5. Zawieranie i podtrzymywanie znajomości.
  6. Aktywne słuchanie.
  7. Uważność.
  8. Zadawanie pytań.
  9. Mówienie NIE – odmawianie oraz akceptowanie NIE odbiorcy.
  10. Inicjowanie rozmowy, włączanie się i podtrzymywanie rozmowy.
  11. Dyskutowanie.
  12. Wyrażanie krytyki i reagowanie na krytykę.
  13. Proszenie o pomoc i pomaganie innym.
  14. Radzenie sobie z emocjami i uczuciami – rozpoznawanie emocji i odpowiednie ich wyrażanie.
  15. Mówienie i przyjmowanie komplementów.

Teaching methods

Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym, trening z wykorzystaniem zapisu video.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowanej prezentacji oraz symulacji grupowej na jeden z powyższych tematów.  

Recommended reading

  1. BAKER Jed, Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Trening komunikacji, zabawy i emocji dla dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Harmonia,  2016
  2. HAMER Hanna : Rozwój umiejętności społecznych : jak skuteczniej dyskutować i współpracować : przewodnik dla nauczycieli. - Warszawa : Wydawnictwo "Veda", 1999
  3. JACHNIS Anna : Psychologia organizacji : kluczowe zagadnienia. - Warszawa : Wydawnictwo "Difin", 2008.: Zachowania prospołeczne, kooperacja i konflikt w organizacji - S. 175-199
  4. JUUL Jesper, Twoje kompetencje dziecko, Wydawnictwo MIND Dariusz Syska, 2011
  5. KIJOWSKA Iwona : Syndrom wypalenia zawodowego u nauczycieli a ich kompetencje społeczne // W: Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia : zagrożenia i wyzwania. T. 1 / red. nauk. Mieczysław Plopa. - Elbląg : Wydawnictwo Śląskiej Uczelni Humanistyczno - Ekonomicznej, 2005. - S. 301-314
  6. MAJEWICZ Piotr, MIKRUTA Adam, Kompetencje Pedagoga w Kontekście Teorii i Praktyki Edukacji Specjalnej, Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2008
  7. MAJEWSKA-OPIEŁKA Iwona : Umysł lidera : jak kierować ludźmi u progu XXI wieku. - Warszawa : Wydawnictwo "Medium", 1998. - S. 149-169 : Znajomość ludzi
  8. MANNIX Marlene - Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci z trudnościami wychowawczymi, Wydawnictwo Centrum Terapii Behawioralnej BIS s.c., 2014
  9. MYERS David : Psychologia społeczna. - Poznań : Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2007
  10. ROSENBERG, Marshall, W świecie porozumienia bez przemocy, Wydawnictwo MIND Dariusz Syska, 2014 
  11. WILLIAMS Mark, PENMAN Danny, Mindfulness Trening uważności, Wydawnictwo Edgard, 2014
  12. ZAWISZA-MASŁYK Ewa : Zachowania ryzykowne a kompetencje społeczne młodzieży gimnazjalnej // W: Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży : materiały z konferencji z okazji setnej rocznicy urodzin i dwudziestej piątej rocznicy śmierci profesora Jana Konopnickiego / red. Władysław Kubik, Bronisław Urban. - Kraków : Wydawnictwo WAM, 2005. - S. 261-276

Further reading

Podawana na bieżąco przez prowadzącego.

Notes

Brak.


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 29-04-2022 21:56)