SylabUZ

Generate PDF for this page

Basic knowledge of sound - course description

General information
Course name Basic knowledge of sound
Course ID 03.2-WA-EASMD-WOD-S18
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz i muzyka estradowa
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • inż. Zbigniew Adamczak
  • dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Poznanie podstaw akustyki, budowy toru elektroakustycznego i elementów realizacji dźwięku przydatnych w pracy dydaktycznej i artystycznej.

Prerequisites

Wybór przedmiotu

Scope

1. Właściwości słuchu - wysokość dźwięku, dynamika (skala decybelowa, krzywe izoforyczne Fletchera-Munsona, maskowanie dźwięków), barwa dźwieku (drgania proste i złożone), nielinearność, adaptacja, bezwładność i kierunkowość słuchu.

2. Kryteria słuchowej oceny jakości dźwięku - zniekształcenia i zakłócenia, wielkość obrazu dźwiękowego, czytelność i przejrzystość obrazu dźwiekowego.

3. Tor elektroakustyczny, elementy:

- mikrofony - rodzaje - budowa i zasada działania, parametry (charakterystyki, dynamika, szumy własne, impedancja.) Mikrofony bezprzewodowe - zalety i wady;

- miksery dźwięku - budowa stołu analogowego (przedwzmacniacz, filtr dolnozaporowy, korekcja barwy - korektory 2 i 3 punktowe, parametryczne, regulator głośności FADER, panorama, tory AUX SEND, szyny zbiorcze BUS, szyna SOLO, wskaźnik wysterowania);

- procesory efektów - delay, reverb, flanger, chorus;

- urządzenia peryferyjne,- kompresor, limiter, bramka szumów, equalizer;

- głośniki, kolumny - systemy 2 i 3 drożne, parametry techniczne (skuteczność, impedancja, moc znamionowa RMS, moc szczytowa Peak Power Handling, moc muzyczna Program Power Handlidg;

- słuchawki - rodzaje, parametry.

4. Przetwarzanie sygnałów analogowych na cyfrowe - metoda próbkowania (sampling), długość słowa, liczby binarne, stół cyfrowy - wejścia i wyjścia, wirtualne stoły cyfrowe.

5. Krótka historia ewolucji urządzeń do odtwarzania i rejestracji dźwięku.

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny: wykład połączony z dyskusją w oparciu o zadaną literaturę, wykład z prezentacją audio.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie ze stopniem obejmuje ocenę:

- obecności na zajęciach i pracy pod kierunkiem prowadzącego zajęcia,

- pracy własnej, w tym przygotowania do zajęć oraz znajomości podanej literatury.

Aby otrzymać zaliczenie przedmiotu każda z powyższych aktywności musi być oceniona pozytywnie .

Recommended reading

1. Mieczysław Drobner, Akustyka muzyczna, PWM, 1973

2. Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 2001

3. Everest F. Alton, Podręcznik akustyki, Wydawnictwo Sonia Draga 2013

 

Further reading

internet - strony www producentów urządzeń elektroakustycznych

Notes


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 20-04-2022 19:20)