SylabUZ
Course name | Metodyka kształcenia głosu |
Course ID | 03.2-WA-EASMD-MetKsztGł-S21 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Jazz i muzyka estradowa |
Education profile | practical |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne dotyczącą metod kształcenia głosu.
Zaliczony III semestr studiów.
1. O potrzebie kształcenia głosu.
2. Głos jako instrument muzyczny.
3. Współczesne i historyczne metody kształcenia głosu - przegląd.
4. Podręczniki oraz internetowe narzędzia do kształcenia głosu - przegląd.
5. Programy komputerowe do brzmieniowej oceny głosu, analizatory dźwięku (VoceVistaVideo, WavePad FFT).
6. Szkoły wokalne, ćwiczenia, etiudy wokalne - omówienie wybranych przykładów.
7. Przegląd technik wokalnych (bel canto, SLS, CVT, mix, belting, jodłowanie, growl).
8. Bel canto - technika uniwersalna.
9. Przegląd technik relaksacyjnych.
10. Fizjologiczno-akustyczne podstawy działania narządu głosu.
11. Krtań – jako źródło dźwięku (budowa, ruchy, funkcje).
12. Ćwiczenia fonacyjne (postawa, żuchwa, krtań, język, podniebienie).
13. Układ oddechowy (budowa układu oddechowego, mechanika oddychania, typy toru oddechowego, apoggio).
14. Ćwiczenia oddechowe (wdech, wydech, apoggio).
15. Rezonans (rodzaje rezonansu, rezonatory, nosowanie).
16. Rejestr a rezonans.
17. Ćwiczenia z zakresu rezonansu.
18. Artykulacja (narządy artykulacyjne).
19. Narząd głosu w mowie i śpiewie.
20. Rodzaje głosu ludzkiego i sposoby jego określania.
21. Mutacja i jej wpływ na proces kształcenia głosu.
22. Kształcenie głosu dziecka.
23. Kryteria doboru repertuaru.
24. Najczęstsze błędy i zagrożenia w kształceniu głosu.
25. Patologie narządu głosu.
26. Higiena narządu głosu.
Prezentacja multimedialna, praca z podręcznikiem, praca z plikami dźwiękowymi.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Obecność i aktywność na zajęciach. Test zaliczeniowy pisemny sprawdzający przyswojenie wiadomości teoretycznych.
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
Sadolin C., Kompletna technika wokalna, Kopenhaga 2014.
Łastik A., Poznaj swój głos… twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa 2002.
Zachwatowicz- Jasieńska K., Polskie belcanto. Jak śpiewać dobrze, Kraków 2010.
Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953.
Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974.
Chapman J. L., Singing and Teaching Singing. A Holistic Approach to Classical Voice, San Diego 2017.
Kaelin D., Teaching Good Singing, e-book, http://www.deankaelin.com/voice.
Titze I., Wielki głos z małej krtani, „Świat Nauki”, luty 2008.
Linklater K., Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków 2013.
Modified by prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska (last modification: 09-04-2022 20:50)