SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of care and education work II - course description

General information
Course name Methodology of care and education work II
Course ID 05.0-WP-PEDP-MWO2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Available in specialities Protective and educational pedagogy and prevention
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
  • dr Elżbieta Turska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej; doskonalenie kompetencji metodycznych z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej; rozwijanie umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy oraz indywidualnych potrzeb wychowanków; rozwijanie umiejętności aktywizowania uczniów w oparciu o poznane metody i formy pracy; rozwijanie umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej (scenariusze zajęć); uświadomienie indywidualnych zasobów i ograniczeń w pracy opiekuńczo-wychowawczej; rozwijanie umiejętności interpersonalnych potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej

Prerequisites

Znajomość teoretycznych podstaw opieki i wychowania, psychologii. Zaliczony I semestr metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Scope

Rozwijanie umiejętności współpracy, budowanie kultury współpracy. Budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o relacje w grupie. Wzmacnianie poczucia własnej wartości. Empatia w pracy wychowawczej. Rozwijanie i wzmacnianie empatii wychowawcy i wychowanków. Koncentracja uwagi - zadania praktyczne. Wykorzystanie metafor w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Wsparcie dziecka w radzeniu sobie z trudnymi emocjami ( jak radzić sobie ze złością, lękiem, smutkiem). Planowanie i wykorzystanie czasu wolnego w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Style prowadzenia grupy i rola wychowawcy: rozpoznawanie indywidualnych stylów prowadzenia grupy, specyficzne umiejętności prowadzącego grupy, kompetencje komunikacyjne w prowadzeniu pracy grupowej. Dokumentacja w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Samodzielna realizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych według indywidualnie przygotowanych scenariuszy.

Teaching methods

Praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, praca z książką, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratoria

Zaliczenie na ocenę – ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć wychowawczych (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich do tematu metod i form pracy, innowacyjność, twórczość), hospitacja samodzielnie realizowanych zajęć wychowawczych w wyznaczonej grupie (kryteria oceny: adekwatność doboru metod i form pracy z grupą; przemienność aktywności, tempa pracy, form organizacyjnych, realizacja postawionych celów, zastosowanie założeń etycznych w pracy z grupą).

 

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z laboratoriów.

Recommended reading

 

  1. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki, Zielona Góra 2009.
  2. Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2002, 2007.
  3. Kamińska U., Metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej, Katowice 2002..
  4. Oyster C.K., Grupy, Poznań 2002.
  5. Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, Tom XII, Zielona Góra 2011.
  6. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. XI, Zielona Góra 2009.
  7. Juul J, Jensen H., P.Hoeg, J.Bertelsen, S.Hildebrandt, M.Stuuerup, Empatia- wzmacnia dzieci, trzyma cały świat razem, Podkowa Leśna, Wyd. Mind, 2018

Further reading

 

  1. De Vito J.A., The Interpersonal Communication Book, New York 2019. 
  2. Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.
  3. Diemut H., Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą: poradnik do treningu mediacji, Kielce 2002.
  4. Gajewska G., Bazydło-Stodolna K., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, scenariusze zajęć wychowawczych, T. VIII, Zielona Góra 2005.
  5. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii: scenariusze zajęć wychowawczych, programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków, T. X, Zielona Góra  2008.
  6. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994.
  7. Nęcka E., Trening twórczości: podręcznik dla psychologów, pedagogów, nauczycieli, Kraków 1998.
  8. Vopel K.W., Kompas uczuć, Kielce, 2005.
  9. Vopel K., Jak pobudzić kreatywność grupy, Kielce 2003.

Notes


Modified by dr Elżbieta Turska (last modification: 22-04-2022 10:01)