SylabUZ

Generate PDF for this page

Biomedical aspects of human growth, development and education - course description

General information
Course name Biomedical aspects of human growth, development and education
Course ID 05.0-WP-PEDP-BIOM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Available in specialities Logopedia i terapia pedagogiczna, Protective and educational pedagogy and prevention, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
  • dr Ewa Nowacka-Chiari
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

zapoznanie studentów z aspektami i czynnikami rozwoju biologicznego człowieka. Zdobycie wiedzy w zakresie rozwoju struktury i funkcji w ontogenezie (w okresie prenatalnym i postnatalnym). Zapoznanie z metodami oceny wieku rozwojowego oraz zdobycie praktycznych umiejętności oceny procesów wzrastania dziecka. Zdobycie wiedzy dotyczącej problemów biokulturowych (ekologii żywienia, ekologii zdrowia i chorób), a także międzypokoleniowych zmian w przebiegu ontogenezy. 

Prerequisites

ogólna wiedza dotycząca budowy i funkcji organizmu ludzkiego, higieny i zachowań zdrowotnych

Scope

Wykłady. Rozwój jako przedmiot badań naukowych. Definicje i zakres pojęć związanych z ontogenezą człowieka. Aspekty rozwoju (jakościowe, ilościowe i energetyczno-informacyjne). Czynniki rozwoju osobniczego człowieka (endogenne genetyczne, endogenne paragenetyczne, egzogenne, tryb i styl życia). Periodyzacja rozwoju. Charakterystyka rozwoju osobniczego człowieka w okresie prenatalnym i postnatalnym. Wiek rozwojowy i metody jego oceny (wiek morfologiczny, kostny, zębowy, drugorzędnych cech płciowych, fizjologiczny, sprawności fizycznej). Metody kontroli i normy oceny procesów wzrastania. Praktyczna ocena procesów wzrastania dziecka (metoda tablic Pirqueta, siatek centylowych, skorelowanych cech, morfologiczna, wskaźników proporcji ciała). Inne kryteria oceny wieku rozwojowego. Tendencja przemian – składowe i przyczyny (akceleracja rozwoju, zmiana kolejności niektórych etapów rozwojowych, retardacja procesów inwolucyjnych).

Ćwiczenia. Rozwój struktury i funkcji w ontogenezie. Dymorfizm płciowy człowieka. Fizjopatologia rozwoju. Czynniki kształtujące zdrowie człowieka. Postawa ciała i metody jej oceny. Cykle i biorytmy w rozwoju ontogenetycznym człowieka. Biologiczne determinanty zachowań. Problemy biokulturowe (ekologia żywienia, ekologia zdrowia i chorób, społeczeństwo postindustrialne, globalizacja)

Teaching methods

Wykłady – metoda podająca, poglądowa (plansze), projekcja multimedialna (filmy). Ćwiczenia – obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, metoda projektowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to uzyskanie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% - niedostateczny, 60-68% (3,0), 69-77% (3,5), 78-85% (4,0), 86-93% (4,5), 94-100% (5,0). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ćwiczenia - warunkiem uzyskania zaliczenia są pozytywne oceny z wejściówek, kolokwiów, zadań praktycznych (indywidualnych, zespołowych), a także obecnoć i aktywność na zajęciach. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnie z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% - niedostateczny, 60-68% dostateczny, 69-77% - dostateczny plus, 78-85% - dobry, 86-93% - dobry plus, 94-100% - bardzo dobry. Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: 1 – średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50% oceny) oraz 2 – ocenę zaliczenia pisemnego (50 %).

Skala ocen: ndst (2,0), dostateczny (3,0), dostateczny plus (3,5), dobry (4,0), dobry plus (4,5), bardzo dobry (5,0);

W przypadkach nieobecności na zajęciach, student powinien uzupełnić braki. Dopuszcza się 13% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student powinien uzupełnić w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Usprawiedliwioną nieobecność Student/-ka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (wg wskazań prowadzącego). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Zaliczenie przedmiotu - ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z egzaminu i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Kaczmarek M., Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci, PWN, Warszawa, 2018.
  2. Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2009.
  3. Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2014.
  4. Wolański N. (2012),Rozwój biologiczny człowieka: podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia, Warszawa, PWN.
  5. Woynarowska B.(2008), Edukacja zdrowotna: podręcznik dla studentów. Warszawa, PWN.
  6. Strona internetowa Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego: www.bu.uz.zgora.pl 

Further reading

  1.  Asienkiewicz R., Tatarczuk J., Wandycz J.(2019), Dziecko lubuskie. Poziom rozwoju fizycznego chłopców i dziewcząt w wieku 7-18 lat w świetle wybranych czynników społecznych i środowiskowych. Normy biologiczne. Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski.
  2. Bochenek A., Reicher M. (2004), Anatomia człowieka. Warszawa, PZWL.
  3. Izdebski Z. (red) (2008), Zagrożenia okresu dorastania. Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski.
  4. Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  5. Tafil-Klawe M., Klawe J. (2009), Wykłady z fizjologii człowieka. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  6. Wolański N.(2008), Ekologia człowieka, t.1-2. Warszawa ,Wydawnictwo Naukowe PWN

Notes


Modified by dr Ewa Nowacka-Chiari (last modification: 24-04-2022 21:20)