SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka resocjalizacji i profilaktyki w środowisku zamkniętym - course description

General information
Course name Metodyka resocjalizacji i profilaktyki w środowisku zamkniętym
Course ID 05.6-WP-PEDP-MRPSZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Available in specialities social rehabilitation with crime prevention
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy na temat podstaw metodyki resocjalizacji oraz konstruowania projektów profilaktycznych w środowisku zamkniętym. Naukowe wykorzystywanie sposobów, form, technik i środków w celu eliminowania wśród osadzonych (w jednostkach penitencjarnych i zakładach poprawczych) postaw społecznie nieakceptowanych

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa

Scope

Na wykładach i ćwiczeniach realizowana jest następująca problematyka:

Treści wykładów:

Wprowadzenie do metodyki resocjalizacji w oparciu o teorie socjalizacji według J. Tillmana

Analiza Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia
2003 r.)

Zakład karny jako instytucja wychowawcza

Procedura penitencjarna w aresztach śledczych i zakładach karnych

Teorie przestępczości w ujęciu interdyscyplinarnym

Techniki oddziaływań socjoterapeutycznych w jednostkach zamkniętych

Metody resocjalizacji i profilaktyki wśród osadzonych kobiet i mężczyzn

Trening zastępowania agresji (TZA)

Treści konwersatoriów:

Warsztaty rozwijające umiejętności interpersonalne

Warsztaty rozwijające umiejętności prospołeczne

Metody pracy penitencjarnej i profilaktycznej w środowisku instytucji totalnej

Zachowania dysfunkcyjne u osób przebywających w środowisku zamkniętym i sposoby zapobiegania

Trening zastępowania agresji (TZA)

Teaching methods

Wykład: wykład tradycyjny

Konwersatorium: praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, zajęcia w jednostce penitencjarnej ze skazanymi

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test pisemny składający się z trzech pytań. Za każde pytanie student może otrzymać 3 punkty. Minimalna ilość punktów konieczna do zaliczenia testu wynosi 4.5. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń

Konwersatorium: konwersatorium z przedmiotu kończy się zaliczeniem na ocenę.  Metodami weryfikacji efektów kształcenia jest udzielanie odpowiedzi przez studenta na pytania sformułowane przez prowadzącego w trakcie ćwiczeń

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Osoby z przyznanym IOS zobowiązane są do kontaktu z wykładowcą oraz zaliczenia poruszanego tematu.

Recommended reading

  1. Pytka L. (1995), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Warszawa.
  2. Wolska A. (1999),Wybrane warunki socjalizacji zabójców. Szczecin.
  3. Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych / Robert Opora. - Warszawa : "Żak", 2015.
    Funkcjonowanie psychospołeczne przyszłych pedagogów resocjalizacyjnych : diagnoza weryfikacyjna programu zajęć fakultatywnych / Ewa Grudziewska, Agnieszka Lewicka-Zelent. - Warszawa : "Difin", 2015.
  4. Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich : wyzwania i perspektywy rozwoju / red. nauk. Grzegorz Kudlak. - Warszawa : "Difin", 2016.

Further reading

  1. Pytka L. (1995), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Warszawa.
  2. Wolska A. (1999),Wybrane warunki socjalizacji zabójców. Szczecin.

Notes


Modified by dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (last modification: 29-04-2022 10:46)