SylabUZ

Generate PDF for this page

Media in education - course description

General information
Course name Media in education
Course ID 05.0-WP-PEDP-MWED
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Available in specialities Logopedia i terapia pedagogiczna, Protective and educational pedagogy and prevention, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie znaczenia i funkcji mediów w szeroko pojętej edukacji. Kształtowanie umiejętności samodzielnej oceny, wyboru oraz przygotowania mediów edukacyjnych stosowanych w procesie nauczania-uczenia się. Kształtowanie umiejętności oceny szkodliwego oddziaływania mediów oraz świadomego i sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) w pracy pedagoga.

Prerequisites

Podstawowe informacje z zakresu dydaktyki ogólnej, podstawowa wiedza o mediach, multimediach i technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Scope

Problematyka wykładów

Media w edukacji – podstawowe pojęcia: definicja, geneza i klasyfikacja mediów edukacyjnych. Media, multimedia, technologie informacyjne w edukacji
Podstawowe funkcje mediów. Edukacyjne możliwości mediów i multimediów. Edukacyjne programy komputerowe w procesie nauczania i uczenia się.
Cechy edukacyjnych programów komputerowych. Zalety nauczania wspomaganego technologią informacyjną. Zasady nauczania z wykorzystaniem mediów i multimediów. Współczesne zagrożenia i niebezpieczeństwa medialne.

Problematyka laboratorium

Media proste i złożone w procesie kształcenia. Multimedialne programy edukacyjne w procesie edukacji. Edukacyjna zawartość Internetu dla dzieci i młodzieży. Przegląd oraz szczegółowa analiza/ocena edukacyjnych stron internetowych (przeznaczenie, zawartość, wady, zalety strony internetowej). Wady i zalety nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjnych. Koncepcja własna, przygotowanie i prezentacja mediów edukacyjnych stanowiących pomoc w procesie kształcenia. Omówienie i ocena przedstawionych mediów w grupie. 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwersatoryjny, pokaz, demonstracja.

Laboratoria – praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, ćwiczenia audytoryjne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywna ocena z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. 
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, ocena i analiza stron internetowych oraz projekt własny wybranego medium edukacyjnego. 

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratoriów i wykładów.

Recommended reading

Bednarek J., (2002), Media w nauczaniu, Warszawa
Ogonowska A., (2018), Uzależnienia medialne. Uwarunkowania, leczenie, profilaktyka, Kraków

Further reading

Huk T., (2001), Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków
Meggendorfe S., Reichel S., Reichel L., Scheuerbrand M., (2021), 55 Ideen Digitale Medien in der Grundschule: einfach, sinnvoll, praxiserprobt, Auer Verlag, Augsburg
Spitzer M., (2016), Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, Słupsk

 

Notes


Modified by dr Ewa Nowicka (last modification: 10-04-2022 22:13)