SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka logopedyczna III - oligofazja, autyzm, surdologopedia - course description

General information
Course name Metodyka logopedyczna III - oligofazja, autyzm, surdologopedia
Course ID 05.6-WP-PEDP-ML3
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Available in specialities Logopedia i terapia pedagogiczna
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
  • dr Grzegorz Hryniewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Exam
Laboratory 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami terapii logopedycznej stosowanej u osób z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu oraz przekazanie zasda pracystosowanych w surdologopedii. Podczas zajęć słuchacze zdobywają umiejętność przyggotowywania diagnozy logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu oraz osób niesłysząccyh i niedosłyszacych. Słuchacze zdobywają róniez umiejętność konstruowania programów terapeutycznych.

Prerequisites

Wiedza słuchaczy z zakresu: anatomii i fizjologii narządów mowy, pedagogiiki specjalnej, etapów prawidłowego rozwoju mowy, typologii zaburzeń komunikacji językowej.

Scope

Wykłady

Oligofazja. Istota zaburzeń mowy w upośledzeniu umysłowym. Oligofazje – definicje, przyczyny chorobowe, rodzaje uszkodzeń i upośledzeń. Neuroobrazowanie a rehabilitacja neurolingwistyczna. Wybrane zagadnienia z neuroanatomii, neurofizjologii i patofizjologii mowy. Problem autyzmu w literaturze, etiologia. Spektrum zaburzeń o typie autyzmu (autyzm atypowy, z Aspergera, Retta, SPD). Wczesne symptomy zaburzeń komunikacji u dzieci. Dynamika zmian u dzieci z wczesnym i późnym rozwojem autyzmu. Cechy odróżniające autyzm od zaburzeń o typie dysfazji. Surdologopedia – wyjaśnienie terminu. Metody diagnozy słuchu. Najnowsze ustalenia dotyczące terminologii stosowane w przypadkach zaburzeń słuchu. Wyjaśnienie pojęć: pole mowy, rezerwa ślimakowa, skotomaty. Czynniki kształtowania i rozwoju mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.

Konwersatoria

Zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną:

  1. Pacjenci z oligofazją – metody diagnostyczne.
  2. Rehabilitacja neurolingwistyczna – etapy i poszczególne metody
  3. . Najnowsze trendy w terapiach neurolingwistycznych pacjentów z oligofazją.
  4. Kompleksowy zarys terapeutyczny pacjentów z oligofazją.

Zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób ze spektrum autyzmu

  1. Diagnoza deficytów poznawczych w autyzmie. Metody terapii: dobór metod w zależności od wieku, komunikacji werbalnej, pozawerbalnej, poziomu inteligencji, ciężkości zaburzeń; stymulacja rozwoju mowy werbalnej; metody wspomagające (metoda holdingu, metoda Weroniki Sherborn, metoda Knilów, AAC, SI, stymulacja taktylna i wzrokowa).
  2. Test rozwoju reakcji słuchowych od pierwszego miesiąca życia do siódmego roku życia.

Zasady diagnozy i terapii surdologopedycznej

  1. Kwestionariusz badania surdologopedycznego D. Emiluty-Rozyi. Cele terapii surdologopedycznej.
  2. Omówienie rozwoju dziecka od pierwszego miesiąca do trzydziestego miesiąca życia oraz możliwości jego wspomagania.
  3. Potrzeby edukacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem w zależności od stopnia ubytku słuchu.
  4. Założenia organizacyjne klasy integracyjnej.
  5. Jak pomóc uczniowi z uszkodzonym słuchem w szkole masowej?
  6. Terapia surdologopedyczna: metoda całościowa S. Schmid-Giovannimi, metoda fonogestów K. Krakowiak, metoda macierzyńska A. van Udena, metoda alternatywna J. Cieszczyńskiej.
  7. Komunikacja totalna.
  8. Język migowy.
  9. Wychowanie słuchowe.
  10. Rehabilitacja osób z implantami.

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Laboratoria – metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratoria - na ocenę z laboratorium składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach oraz ocena z projektu 

Wykłady - ocena z kolokwium. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z konwersatorium.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z laboratorium i egzaminu.

Studenci otrzymujący IOS (indywidualna organizacja studiów) zgodnie z regulaminem zobowiązani są uczestniczyć we wszystkich zajęciach. 

Recommended reading

  1. Emiluta-Rozya D., Wymowa dzieci niedosłyszących, [w:] Głuchota a język, red. S. Grabias, Lublin 1994.
  2. Gałkowski T., Zaburzenia słuchu, [w: ] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski Z., T. Zalewski, Lublin 1993.
  3. Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy: diagnoza, przebieg, leczenie, Gdańsk 1993.
  4. Kruk-Lasocka J., Autyzm, nie autyzm, Wrocław 2001.
  5. Listy o wychowaniu dziecka z wadą słuchu: poradnik dla rodziców dzieci najmłodszych (z. 1-10), Warszawa 1995.
  6. Skórzyńska M., Programy wczesnej interwencji O. Lovaasa i S. Greenspana w terapii małego dziecka z autyzmem, [w:] Dziecko z zaburzeniami rozwoju: konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, red. B. Cytowska, B. Wilczura, Kraków 2006.
  7. Pąchalska M., Neuropsychologia kliniczna, T. I-II, Warszawa 2007.
  8. Pisula E., Autyzm u dzieci: diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa 2000.
  9. Tarkowski Z., Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia, [w:] Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005.

Further reading

  1. Krakowiak K., Fonogesty: gesty wspomagające odczytanie wypowiedzi z ust, poradnik dla logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci niesłyszących, Lublin 1986.
  2. Löwe A., Rozwijanie słuchu w zabawie, Warszawa 1983.
  3. Minczakiewicz E.M., Bawidła – katalog zabawek dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo i umysłowo, Kraków 1996.
  4. Schopler E., Lansing M., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.
  5. Stecko E., Zaburzenia mowy: wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa 1994.
  6. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.

Notes


Modified by dr Grzegorz Hryniewicz (last modification: 29-04-2022 14:02)